Nama diberi Muhammad Ikhlas,, cantikkan nama tu,, menetap sejak dilahirkan di Pahang Bumi Kemakmuran,, beralamat kg Budu, Benta, Kuala Lipis, Pahang,, dulu sekolah kt Sek. Keb. Budu, SMA Dong, KULLIAH Sultan Abu Bakar, Pekan, dan meneruskan pelajaran di UM, ambil bidang Syariah, pengkhususan Fiqh Usul,,, kalau nak tau lbh lanjut email jer... http://ikhlas.rosele@yahoo.com
ikhlas2um
Cute
Jadual Exam
Mutiara hikmah Imam Malik
"العلم يؤتى ولا يأتي" "ilmu itu didatangi bukan ia mendatangi"
"عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه"
“Ilmu adalah berkata Allah, berkata Rasul-Nya, berkata para sahabat yang tidak menyelisihi akal sihat padanya.” [1]
Juga saya ingin memetik pujangga kata imam As-Syafi’I rahimahullah:
“Seluruh ilmu selain Al Qur’an adalah hal yang menyibukkankecuali hadith dan fiqh dan memahami agama. Ilmu adalah yang terdapat padanya haddatsana (telah mengkabarkan kepada kami – yakni ilmu hadits) dan selain dari padanya adalah bisikan syaitan.” [2]
Sengaja saya memetik pujangga kata ulama’ yang tersohor dalam bidang keilmuan yang dinilai “salimul akidah” tidak lain untuk memberi ta’rif atau maksud ilmu. Wahai saudaraku inilah ilmu, sibukkanlah dirimu dengannya jangan kita bazirkan masa dan usia kita, sekiranya kita nilai masa yang kita habiskan dengan melakukan kerja-kerja mahupun apa yang kita gelar kerja demi menegakkan daulah islamiyah tetapi tidak didasari dengan ilmu maka sia-sia.
Bukanlah saya ingin membicangkan berkenaan ilmu, tetapi perkongsian kali ini lebih cenderong kearah “amalan” seperti sedia maklum amalan atau beramal mestilah dengan ilmu, tetapi persoalannya kita sudah berilmu tapi apakah amalan kita diterima? Satu persoalan yang sering bermain difikiran, ketahuilah ALLAH (s.w.t) maha mengetahui.
SYARAT PENERIMAAN AMAL
Sebagai permulaan mari kita hayati hadis Nabi (s.a.w):
Maksudnya: Sesungguhnya Nabi (s.a.w) adalah baginda solat subuh tatkala memberi salam berdoa “Ya ALLAH Ya Tuhanku aku memohon kepadamu dikurniakan ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima”
(HR Ibn Majah & Ahmad)
Ulama’ Ahlusunnah wal jamaah telah mengariskan syarat penerimaan amal iaitu:
1. Ikhlas
2. Ittiba’
(Pengkelasan ini juga digariskan oleh Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah).
Suka untuk saya membawa kata-kata Fudhail bin ‘Iyaadh rahimahullah:
Mengenai Firman ALLAH (s.w.t) :“Agar Dia menguji kalian siapa di antara kalian yang lebih baik amalannya.” (Surah Al-Mulk; 2)
"Maksud 'amalan yang lebih baik' ialah yang paling ikhlas dan paling benar. Mereka bertanya: Wahai Ali (nama gelaran untuk Fudhail bin ‘Iyaadh)! Apakah yang dimaksudkan dengan paling benar dan yang paling ikhlas? Jawab Fudhail bin ‘Iyaadh: Sesungguhnya amal itu apabila dikerjakan dengan ikhlas tetapi tidak benar nescaya tidak akan diterima dan apabila amal itu dikerjakan dengan benar tetapi tidak ikhlas juga tidak akan diterima sehingga amal itu dikerjakan dengan ikhlas dan benar. Yang dimaksudkan dengan ikhlas ialah amal itu kerana Allah dan yang dimaksudkan dengan benar ialah amal itu di atas dasar sunnah.” [3]
Dan Imam Ibn Rajab rahimahullah setelah itu berkata[4]:
“Dan sungguh apa yang diucapkan oleh Al-Fudhail berdasarkan firman ALLAH (s.w.t):
"Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya." (surah Al-Kahfi; 110)
Berkenaan dengan ayat ini kita merujuk tafsir Ibn Katsir:
{ فَلْيَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا } ، ما كان موافقًا لشرع الله { وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا } وهو الذي يراد به وجه الله وحده لا شريك له، وهذان ركنا العمل المتقبل. لا بد أن يكون خالصًا لله، صوابُاعلى شريعة رسول الله [صلى الله عليه وسلم]
(mengerjakan amalan yang soleh) maksudnya: bertepatan dengan syariat ALLAH (s.w.t). (dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya) maksudnya: Hanya menghendaki redha ALLAH (s.w.t), tidak mensyirikkan-Nya. Dan dua hal ini adalah dua rukun amalan yang diterima, semestinya Ikhlas kerana ALLAH, dan benar sesuai dengan tuntutan Rasulullah (s.a.w). [5]
IKHLAS
Mendasari erti kata ikhlas, seperti mana kata-kata masyhur ini, “ikhlas ibarat semut kecil yang hitam, yang duduk di atas batu hitam ditengah malam yang gelap gelita” masakan dapat kita lihat sekiranya keikhlasan seperti itu?
Maksud ikhlas dalam ibadat ialah meniatkan segala ibadat semata-mata kerana Allah tanpa menyengutukan-Nya dengan sesuatu dan tanpa sebarang riya’ dan takabbur dalam mengerjakannya. [6]
Maksudnya:Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama. (surah Az-Zumar: 11)
Sabda Rasulullah (s.a.w); “ sesungguhnya segala amalan-amalan adalah atas niatnya masing-masing dan sesungguhnya bagi tiap-tiap sesorang itu adalah apa yang telah dia niatkan” (HR Al-Bukhari, Muslim, Tirmizi, Abu Daud, Nasaie, Ahmad dan lain-lain)
Suka saya membawa kata-kata Sahal bin Abdullah dalam membawa makna ikhlas:
قال سهل بن عبد الله: لا يصح الإخلاص إلا بترك سبعة: الزندقة والشرك والكفر والنفاق والبدعة، والرياء، والوعيد.
Maksudnya; tidak sah keikhlasan itu kecuali dengan meninggalkan tujuh perkara : Zindik, Syirik, Kufur, Nifak, Bid’ah, Riya’, Dosa besar. [7]
ITTIBA’
Dalam erti kata ittiba’ adalah mengikut sunnah rasulullah (s.a.w) yang shahih, bertepatan dengan kata-kata Abdullah Ibn Mas’ud (r.a):
وقال عبد الله بن مسعود رضي الله عنه : اتبعوا ولا تبتدعوا فقد كفيتم
Maksudnya: ikutlah dan jangan melakukan bid’ah (mengada-adakan) maka sesungguhnya mencukupi bagi kamu. [8]
Maka apakah kita masih lagi menyibukkan diri dalam pekara yang diada-adakan? Ketahilah dalam perkara agama: sekiranya cacat satu syarat maka amalan akan terbatal. Tinggalkanlah perbuatan yang tidak mengikut sunnah, tinggalkan bid’ah, kerana barangsiapa yang melakukan bid’ah maka dia telah meninggalkan satu sunnah!.
Maksudnya:Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya. (surah Al-Hasyr: 7)
Maksudnya:Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (surah Ali ‘Imran: 31)
Menurut Ibn Katsir berkenaan ayat tersebut:
هذه الآية الكريمة حاكمة على كل من ادعى محبة الله، وليس هو على الطريقة المحمدية فإنه كاذب في دعواه في نفس الأمر، حتى يتبع الشرع المحمدي والدين النبوي في جميع أقواله وأحواله،
Maksudnya: ini adalah ayat yang mulia pemutus kepada sesiapa yang mahu mencintai ALLAH (s.w.t) dan dicintai-Nya, dan bukanlah dia berada atas jalan Nabi Muhammad (s.a.w) maka sesungguhnya dia berdusta dalam kemahuannya itu mengikut perbuatannya sendiri, sehinggalah dia mengikut syariat Nabi Muhammad (s.a.w) dan Agama Islam dalam setiap percakapan dan keadaan.
Mari kita lihat sabda Nabi (s.a.w):
"مَنْ عَمِلَ عَمَلا لَيْسَ عليه أمْرُنَا فَهُوَ رَدُّ"
Maksudnya: Siapa yang mengamalkan suatu amalan yang tidak sesuai dengan agama kami, maka amalnya itu ditolak”. (HR Muslim.Aqidah: 17)
Maksudnya: Setiap orang yang mengada-adakan dalam agama dan ibadah , adalah bid’ah, dan setiap bid’ah adalah sesat.(Abu Daud:4583).
KHATIMAH
Disini saya membawa mutiara kata seorang ulama’ iaitu Sa’id bin Yazid:
أحمد بن محمد بن بكر القرشي، قال: سمعت أبا عبد الله الساجي يقول: خمس خصال ينبغي للمؤمن أن يعرفها إحداهن معرفة الله تعالى، والثانية معرفة الحق، والثالثة إخلاص العمل لله، والرابعة العمل بالسنة، والخامسة أكل الحلال فإن عرف الله ولم يعرف الحق لم ينتفع بالمعرفة، وإن عرف ولم يخلص العمل لله لم ينتفع بمعرفة الله، وإن عرف ولم يكن على السنة لم ينفعه، وإن عرف ولم يكن المأكل من حلال لم ينتفع بالخمس،
Yang bermaksud: Lima pekara yang mesti bagi orang mu’min mengetahuinya/ mengenalnya (1) Mengenal ALLAH (s.w.t), (2) Mengenal kebenaran, (3) Ikhlas beramal kerana ALLAH (s.w.t), (4) Beramal menurut sunnah, (5) memakan makanan yang halal. Maka sekiranya dia mengenal ALLAH (s.w.t) tetapi tidak mengenal kebenaran maka tidak bermanfaat baginya, dan sekiranya mengenal ALLAH (s.w.t) tetapi tidak ikhlas amal perbuatannya maka tidak bermanfaat baginya dengan mengenal ALLAH (s.w.t), dan sekiranya dia mengenal ALLAH (s.w.t) tetapi bukan atas dasar sunnah maka tidak bermanfaat baginya, dan sekiranya dia mengenal tetapi makanannya tidak halal maka tidak bermanfaat kelima-lima perkara itu tadi. [9]
SUDUT PANDANGAN KU:
(realiti kampus)
Saya memberi peringatan ini kepada diri ini dan saudara sidang pembaca, timbul persoalan sesetengah badan yang menggelarkan diri sebagai badan dakwah banyak melakukan aktiviti yang berbentuk Islamic tetapi melihat kepada matlamat adalah untuk mencari atau meramaikan lagi ahli, dan lebih teruk lagi ingin menarik pengundi (dalam realiti kampus), mereka menunjuk-nunjukkan setiap apa yang mereka lakukan. Persoalannya adakah itu dikatakan ikhlas kerana ALLAH (s.w.t)? dan kita dikaburi dengan moto, atau tema dan pembawaan mereka. Walaupun mereka digelar badan yang tegar memperjuangkan islam, mereka tidak mengikut apa yang dibawa oleh Rasulullah, ambil contoh Nabi dan rasul terdahulu berdakwah, menegur mad’u mahupun pemimpin, contohi ibadah yang di bawa Rasulullah (s.a.w) dan tidak mewar-war kan pekara-pekara bid’ah, sehingga seolah-olah dilihat satu badan penyebar bid’ah. Adakah ini digelar Ittiba’? dan persoalan besar yang timbul apakah amalan itu diterima?
Wallahu a’lam
Oleh: Abu Zaid Muhammad Ikhlas Rosele.
Nota kaki:
1. Al Haqidatusy-Syar’iyah: 119-120
2. Diwan Imam Syafi’i hal 388 no. 206, tartib dan syarah Muhammad ‘Abdur-rahim, cet. Daarul Fikri 1415
3. [Kitab al-Masaa-il (Masalah-Masalah Agama), karya Abdul Hakim bin Amir Abdat, Darul Qalam, Jakarta 2002, jilid 2, ms. 258. Dinukil daripada artikel "Ittiba' Sebagai Bukti Kecintaan Kepada Nabi" oleh Mohd Yaakud Bin Mohd Yunus] & Fariq Gasim Anuz. 2005. Fiqh Nasehat. Darus Sunnah Press. ms. 65-66.
4. dalam buku beliau “jami’ul ulum wal Hikam” hlmn. 72
5. Ibn Katsir [Abul Fida’ Ismail bin Umar bin Katsir(700-774 H)]. Tafsir Ibn Katsir diedar Dar Toiyibah . Juzu’ 5, ms 205 cetakan kedua 1999
Perkataan ilmu dalam islam mesti terikat dengan mengamalkannya, saya mahu para pembaca merujuk tulisan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab di dalam kitab Usul Al-thalashah:
بسم الله الرحمن الرحيم
اعلم رحمك الله ، أنه يجب علينا تعلم أربع مسائل الأولى العلموهو معرفة اللهومعرفة نبيه ، ومعرفة دين الإسلام بالأدلة. الثانية العمل به. الثالثة الدعوة إليه. الرابعة الصبر على الأذى فيه.
قال الشافعي رحمه الله تعالىلو ما أنزل الله حجة على خلقه إلا هذه السورة لكفتهم.
وقال البخاري رحمه الله تعالىباب العلم قبل القول والعمل.
والدليل قوله تعالى : { فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ }فبدأ بالعلم قبل القول والعمل .
Bermaksud:ketahuilah (moga-moga kamu dirahmati ALLAH (s.w.t)), Wajib keatas kita untuk mempelajari 4 masalah, pertama adalah Ilmu iaitu ilmu mengenal ALLAH (s.w.t) dan mengenal Nabi-Nya, dan mengenal Agama Islam beserta dalil. Kedua Beramal dengan Ilmu tersebut. Ketiga menyampaikan dakwah. Dan yang keempat adalah bersabar atas kesakitan melalui ketiga-tiga perkara tersebut. [1]
Dalil Firman ALLAH (s.w.t) :
Demi masa.* Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,* kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran*.
Ulasan saya:
(Merujuk kepada Tafsir Ibn Katsir)
1-manusia keseluruhannya berada dalam kerugian.
2- dan pengecualian dari manusia kerugian itu adalah:
a. Orang yang beriman (beriman mestilah berilmu)
b. Beramal Soleh
c. berpesan-pesan kearah kebenaran (berdakwah)
d. berpesan-pesan supaya bersabar
Maka bagi saya ungkapan tersebut bertepatan dengan dalil ini.
ILMU & AMAL
Sebagai permulaan saya bawakan firman ALLAH (s.w.t):
Maksud: daripada Barzah al-Aslamiyyi berkata; telah bersabda Rasulullah (s.a.w); “tidak berganjak kaki seorang hamba pada hari kiamat sehinggalah dia ditanya berkenaan lima perkara: tentang umurnya untuk apa dia habiskan, tentang ilmunya setakat mana dia amalkan, tentang hartanya dari mana dia dapat dan ke mana dia belanjakan, dan tentang masa remajanya untuk apa dia pergunakan” (HR At-Tirmidzi dalam sunannya dan berkata hadis ini Hasan shahih)[2]hadis ini dinilai shahih oleh al-Albani, Shahih Sunan at-Tirmidzi, Maktab at-Tarbiah al-Arabi, 1408 H, jil 2, hal 290, no: 1970
Sabda Rasulullah (s.a.w) maksudnya: “ dibawa seorang lelaki pada hari kiamat lalu dicampakkan kedalam api neraka, sehingga terburai usus-usus perutnya, lalu dia berpusing-pusing di dalamnya umpama seekor himar yang sedang berpusing di batu kisarannya. Penghuni neraka mengerumuninya seraya bertanya: Hai sifulan! Apa dah jadi kepada kamu, bukankah dulu kamu yang menyuruh kami supaya berbuat kebaikan dan melarang kami dari melakukan kemungkaran? Beliau menjawab: sungguh aku menyuruh kamu berbuat kebaikan tetapi aku sendiri tidak mengamalkannya, dan sungguh aku melarang kamu daripada kemungkaran tetapi aku sendiri melakukannya” (HR al-Bukhari)
Maka sudah terang lagi bersuluh pentingnya bagi kita yang menuntut ilmu dan mendapat ilmu untuk mengamalkan ilmu tersebut, dan akibatnya telah diterangkan didalam hadis Rasulullah (s.a.w) tersebut.
Sudah jelas bahawa setelah kita berilmu barulah kita boleh beramal, sebagaimanapepatah arab yang berbunyi “ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah”. Disini saya ingin mebawa mutiara kata yang diungkap oleh ulama’ besar dalam islam.
قال عبد الله: تعلموا العلم فإذا علمتم فاعملوا.
Kata Abdullah ibn Mas'ud: Tuntutlah ilmu sekiranya kamu sudah berilmu maka amalkanlah. [3]
عن أبي الدرداء رضي الله عنه، أنه قال: لا يكون تقياً حتى يكون عالماً، ولن يكون بالعلم جميلاً حتى يكون به عاملاً.
Kata Abi Darda’ (r.a) tidak akan menjadi orang yang bertakwa sehingga dia menjadi orang yang berilmu, dan selama-lamanya dengan ilmu itu dia tidak akan menjadi “cantik” sehingga dia mengamalkannya. [4]
سمعت سفيان الثوري يقول: كان يقال أول العلم الصمت، والثاني الاستماع له وحفظه، والثالث العمل به، والرابع نشره وتعليمه.
Kata Sufyan Ath-Thauri: adalah dikatakan permualaan ilmu itu adalah diam, kedua mendengar akan ilmu dan menghafaznya, ketiga beramal dengannya, dan keempat menyebarkannya dan mengajarkannya. [5]
Imam Ghazali di dalam kitab minhajul a'bidin berkata " Ilmu tanpa amal gila dan amal tanpa ilmu sia-sia ".
Dalam sebuah syair yang bermaksud[6]:
Wahai orang yang mengajar orang lain suatu ilmu **
** ada baiknya kamu ajarkan diri kamu sendiri terlebih dahulu.
Kamu memberi preskripsi ubat kepada yang sakit**
** bagaimana mereka boleh sembuh dengannya sedangkan kamu sendiri
berpenyakit.
Mulakan dengan dirimu sendiri dan cegahilah ia daripada keserakahannya**
** bila kamu sudah berjaya mengawalnya maka jadilah kamu seorang yang
bijaksana,
jangan kamu cegah satu perbuatan yang kamu sendiri melakukannya**
** kerana yang demikian itu amat besar keaibannya.
Al-Mawardi, Adab ad-Dunya wa ad-Din, Dar Ihya’ at-Turath al-‘Arabi, hal;3, dinukil daripada wahid Abd as-salam Bali, Wiqayah al-Insan Min al-Jin Wa asy-Syaitan, Dar al-Kutub al-‘ilmiyyah, Beirut, Lubnan, t.th, hal: 220.
Apakah yang membuatkan alpa setelah ada keterangan, saya menyeru kepada diri ini yang masih lemah dan memerlukan bimbingan dan juga sahabat-sahabat, sidang pembaca sekalian supaya kita berusaha untuk mengamalkan ilmu yang ada, bukanlah digelar seorang yang alim apabila ia mempunyai ilmu tetapi tidak mengamalkannya. Jadilah kita sepohon pokok yang rendang, daun yang lebar, dan buah yang manis, menjadi teduhan musafir lalu, memberi buahan yang manis, bukan seperti pohon yang kering dan menjadi sarang ular, lipan dan binatang berbisa.
Wallahu A’lam…
Nota Kaki;
1. Muhammad bin Abdul Wahab & Hasyiah Abdurrahman bin Muhammad bin Qasim Al-Hanbali, an-Najdi. Hasyiah Usul Thalathah. Cetakan pertama. وزارة الشؤون الإسلامية والأوقاف والدعوة والإرشاد - المملكة العربية السعودية .
2. hadis ini dinilai shahih oleh al-Albani, Shahih Sunan at-Tirmidzi, Maktab at-Tarbiah al-Arabi, 1408 H, jil 2, hal 290, no: 1970
3. http://www.alwarraq.com
حلية الأولياء:أبو نُعيم الأصبهاني
4. Ibid.
5. Ibid.
6. Al-Mawardi, Adab ad-Dunya wa ad-Din, Dar Ihya’ at-Turath al-‘Arabi, hal;3, dinukil daripada wahid Abd as-salam Bali, Wiqayah al-Insan Min al-Jin Wa asy-Syaitan, Dar al-Kutub al-‘ilmiyyah, Beirut, Lubnan, t.th, hal: 220.
Rujukan:
1. Dr. Azwira bin Abdul Aziz ; 15 Asas Pembinaan Jati Diri Muslim. Maziza Sdn. Bhd.
"Satu Pencerahan" ~ Sirah untuk diketahui... ... Sunnah untuk diikuti ~ chaiyok.. :)
Sajak
Teruskan Langkahmu... Walau apa jua Jalan Yang Kau Tempuhi... Kerana Ingin Hatimu Tiba di Destinasi Sebelum Malam Kunjung Tiba... Sekiranya Langkahmu itu Terhenti Malam itu Kian Menghampiri... Kau tidak Akan Sempat Tiba di Destinasi itu...
Berusahalah Duhai Diri Tabahlah Duhai Jiwa Sabarlah Duhai Hati
Kerana Destinasi itu Kau Idami (by Abu Zaid)
Syamail
Aisyah r.a. meriwayatkan,
Maksudnya: “Rasulullah s.a.w. tidak pernah berbicara seperti cara kalian berbicara yang sangat cepat ini. Beliau selalu berbicara dengan yang jelas dan rinci sehingga orang-orang yang duduk bersama Beliau dapat menghafalnya.” (riwayat Tirmidzi, Ahmad, Abu Dawud, dan Abu Syaikh)
An-Nushul Amiin
" Dan saya menasihatkan kepada ikhwanku di jalan Allah ahlussunnah untuk menhadapkan perhatian kepada ilmu yang bermanfaat, jujur terhadap Allah, dan ikhlas. Sedang kalau mereka menghadapi masalah, hendaklah dimesyuarahkan oleh Ahl al-hilli wa al-'aqdi (para ulama' dan pemerintah)"