Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

RENUNGAN UNTUK PEMUDA

Rabu, 18 November 2009


RENUNGAN UNTUK PEMUDA...


Di manakah dapat ku cari...

Seorang pemuda yang matanya cepat menangis,

Kerana takutkan ALLAH.

Di manakah dapat ku cari...

Seorang pemuda yang hatinya lembut,

Kerana cintakan Rasul...

Di manakah dapat ku cari...

Seorang pemuda yang menundukkan hawa nafsunya,

Untuk mengikut pedoman Rasul kerana cintakan ALLAH.

Di manakah dapat ku cari...

Seorang pemuda yang siangnya lesu,

Malamnya tegar berdiri.

Di manakah dapat kucari...

Seorang pemuda yang dunianya zuhud,

Akhiratnya tamak.

Apakah dapat ku temu jasad-jasad seperti itu,

Jiwa-jiwa seperti itu,

Apakah mata ku buta dalam memberi penilaian,

Apakah silap hidungku kerana tidak dapat menghidu,

Apakah hatiku mati hingga tidak dapat mengesan,

Persetankan semua itu, aku tetap ingin mencari,

Mencari jiwa pemuda yang tenang dalam agamanya,

Mencari roh yang tegar atas jalan yang lurus,

Mencari hati yang cintakan ALLAH dan Rasul-Nya,

Mencari dada yang selamat aqidahnya,

Mencari jasad yang sudah haus kerana ibadat.


Lalu...

Mengapa perlu aku mencari semua itu,

Aku juga pemuda,

Aku juga mempunyai hati,

Aku juga mempunyai jasad dan jiwa,

Air mata ku juga masih tidak kering untuk menangis,

Aku juga ada agama yang ku anuti,

Lalu...

Mengapa aku perlu mencari semua itu,

Sedangkan aku ada jiwa yang harus aku didik,

Aku ada roh yang perlu kau tarbiyah,

Aku ada hati untuk disemai benih cintakan ALLAH dan Rasulnya,

Ya ALLAH mengapa jiwa ku yang muda ini di siakan,

Ya ALLAH aku mahu jadi pemuda...

Aku mahu jadi pemuda yang jiwanya,

Jasadnya, hatinya, nafsunya dan seluruhnya,

Taat dalam kecintaan kepada Mu,

Taat dalam kecintaan kepada Rasul Mu,

Aku mahu jadi pemuda itu,

Aku mahu jadi pemuda yang ku cari itu,

Diriku masih hanyut,

Aku juga pemuda tetapi tidak seperti mereka,

AKU MAHU JADI PEMUDA ITU...

YA ALLAH TUNJUKKAN AKU JALAN YANG LURUS....


Oleh: Abu Zaid Muhammad Ikhlas Bin Rosele

Read more...

AMALAN YANG SIA-SIA???

Sabtu, 07 November 2009


MUQADIMAH


Memetik kata-kata Ibnu Qoyyim rahimahullah:

“Ilmu adalah berkata Allah, berkata Rasul-Nya, berkata para sahabat yang tidak menyelisihi akal sihat padanya.” [1]


Juga saya ingin memetik pujangga kata imam As-Syafi’I rahimahullah:

“Seluruh ilmu selain Al Qur’an adalah hal yang menyibukkan kecuali hadith dan fiqh dan memahami agama. Ilmu adalah yang terdapat padanya haddatsana (telah mengkabarkan kepada kami – yakni ilmu hadits) dan selain dari padanya adalah bisikan syaitan.” [2]


Sengaja saya memetik pujangga kata ulama’ yang tersohor dalam bidang keilmuan yang dinilai “salimul akidah” tidak lain untuk memberi ta’rif atau maksud ilmu. Wahai saudaraku inilah ilmu, sibukkanlah dirimu dengannya jangan kita bazirkan masa dan usia kita, sekiranya kita nilai masa yang kita habiskan dengan melakukan kerja-kerja mahupun apa yang kita gelar kerja demi menegakkan daulah islamiyah tetapi tidak didasari dengan ilmu maka sia-sia.


Bukanlah saya ingin membicangkan berkenaan ilmu, tetapi perkongsian kali ini lebih cenderong kearah “amalan” seperti sedia maklum amalan atau beramal mestilah dengan ilmu, tetapi persoalannya kita sudah berilmu tapi apakah amalan kita diterima? Satu persoalan yang sering bermain difikiran, ketahuilah ALLAH (s.w.t) maha mengetahui.


SYARAT PENERIMAAN AMAL


Sebagai permulaan mari kita hayati hadis Nabi (s.a.w):

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُولُ إِذَا صَلَّى الصُّبْحَ حِينَ يُسَلِّمُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا وَرِزْقًا طَيِّبًا وَعَمَلًا مُتَقَبَّلًا

Maksudnya: Sesungguhnya Nabi (s.a.w) adalah baginda solat subuh tatkala memberi salam berdoa “Ya ALLAH Ya Tuhanku aku memohon kepadamu dikurniakan ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima”

(HR Ibn Majah & Ahmad)


Ulama’ Ahlusunnah wal jamaah telah mengariskan syarat penerimaan amal iaitu:

1. Ikhlas

2. Ittiba’

(Pengkelasan ini juga digariskan oleh Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah).


Suka untuk saya membawa kata-kata Fudhail bin ‘Iyaadh rahimahullah:

Mengenai Firman ALLAH (s.w.t) : “Agar Dia menguji kalian siapa di antara kalian yang lebih baik amalannya.” (Surah Al-Mulk; 2)

"Maksud 'amalan yang lebih baik' ialah yang paling ikhlas dan paling benar. Mereka bertanya: Wahai Ali (nama gelaran untuk Fudhail bin ‘Iyaadh)! Apakah yang dimaksudkan dengan paling benar dan yang paling ikhlas? Jawab Fudhail bin ‘Iyaadh: Sesungguhnya amal itu apabila dikerjakan dengan ikhlas tetapi tidak benar nescaya tidak akan diterima dan apabila amal itu dikerjakan dengan benar tetapi tidak ikhlas juga tidak akan diterima sehingga amal itu dikerjakan dengan ikhlas dan benar. Yang dimaksudkan dengan ikhlas ialah amal itu kerana Allah dan yang dimaksudkan dengan benar ialah amal itu di atas dasar sunnah.” [3]


Dan Imam Ibn Rajab rahimahullah setelah itu berkata[4]:

“Dan sungguh apa yang diucapkan oleh Al-Fudhail berdasarkan firman ALLAH (s.w.t):

فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا (110)

"Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya." (surah Al-Kahfi; 110)

Berkenaan dengan ayat ini kita merujuk tafsir Ibn Katsir:

{ فَلْيَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا } ، ما كان موافقًا لشرع الله { وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا } وهو الذي يراد به وجه الله وحده لا شريك له، وهذان ركنا العمل المتقبل. لا بد أن يكون خالصًا لله، صوابُا على شريعة رسول الله [صلى الله عليه وسلم]

(mengerjakan amalan yang soleh) maksudnya: bertepatan dengan syariat ALLAH (s.w.t). (dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya) maksudnya: Hanya menghendaki redha ALLAH (s.w.t), tidak mensyirikkan-Nya. Dan dua hal ini adalah dua rukun amalan yang diterima, semestinya Ikhlas kerana ALLAH, dan benar sesuai dengan tuntutan Rasulullah (s.a.w). [5]


IKHLAS


Mendasari erti kata ikhlas, seperti mana kata-kata masyhur ini, “ikhlas ibarat semut kecil yang hitam, yang duduk di atas batu hitam ditengah malam yang gelap gelita” masakan dapat kita lihat sekiranya keikhlasan seperti itu?

Maksud ikhlas dalam ibadat ialah meniatkan segala ibadat semata-mata kerana Allah tanpa menyengutukan-Nya dengan sesuatu dan tanpa sebarang riya’ dan takabbur dalam mengerjakannya. [6]

Firman ALLAH (s.w.t) :

قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ (11)

Maksudnya: Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama. (surah Az-Zumar: 11)


Sabda Rasulullah (s.a.w); “ sesungguhnya segala amalan-amalan adalah atas niatnya masing-masing dan sesungguhnya bagi tiap-tiap sesorang itu adalah apa yang telah dia niatkan” (HR Al-Bukhari, Muslim, Tirmizi, Abu Daud, Nasaie, Ahmad dan lain-lain)


Suka saya membawa kata-kata Sahal bin Abdullah dalam membawa makna ikhlas:

قال سهل بن عبد الله: لا يصح الإخلاص إلا بترك سبعة: الزندقة والشرك والكفر والنفاق والبدعة، والرياء، والوعيد.

Maksudnya; tidak sah keikhlasan itu kecuali dengan meninggalkan tujuh perkara : Zindik, Syirik, Kufur, Nifak, Bid’ah, Riya’, Dosa besar. [7]


ITTIBA’


Dalam erti kata ittiba’ adalah mengikut sunnah rasulullah (s.a.w) yang shahih, bertepatan dengan kata-kata Abdullah Ibn Mas’ud (r.a):

وقال عبد الله بن مسعود رضي الله عنه : اتبعوا ولا تبتدعوا فقد كفيتم

Maksudnya: ikutlah dan jangan melakukan bid’ah (mengada-adakan) maka sesungguhnya mencukupi bagi kamu. [8]


Maka apakah kita masih lagi menyibukkan diri dalam pekara yang diada-adakan? Ketahilah dalam perkara agama: sekiranya cacat satu syarat maka amalan akan terbatal. Tinggalkanlah perbuatan yang tidak mengikut sunnah, tinggalkan bid’ah, kerana barangsiapa yang melakukan bid’ah maka dia telah meninggalkan satu sunnah!.

Firman ALLAH (s.w.t)

وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (7)

Maksudnya: Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya. (surah Al-Hasyr: 7)

Selanjutnya Firman ALLAH (s.w.t)

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (31)

Maksudnya: Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (surah Ali ‘Imran: 31)

Menurut Ibn Katsir berkenaan ayat tersebut:

هذه الآية الكريمة حاكمة على كل من ادعى محبة الله، وليس هو على الطريقة المحمدية فإنه كاذب في دعواه في نفس الأمر، حتى يتبع الشرع المحمدي والدين النبوي في جميع أقواله وأحواله،

Maksudnya: ini adalah ayat yang mulia pemutus kepada sesiapa yang mahu mencintai ALLAH (s.w.t) dan dicintai-Nya, dan bukanlah dia berada atas jalan Nabi Muhammad (s.a.w) maka sesungguhnya dia berdusta dalam kemahuannya itu mengikut perbuatannya sendiri, sehinggalah dia mengikut syariat Nabi Muhammad (s.a.w) dan Agama Islam dalam setiap percakapan dan keadaan.


Mari kita lihat sabda Nabi (s.a.w):

"مَنْ عَمِلَ عَمَلا لَيْسَ عليه أمْرُنَا فَهُوَ رَدُّ"

Maksudnya: Siapa yang mengamalkan suatu amalan yang tidak sesuai dengan agama kami, maka amalnya itu ditolak”. (HR Muslim.Aqidah: 17)


Seterusnya Baginda (s.a.w) bersabda:

مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ

Maksudnya:Dan siapa yang meng-ada-adakan dalam urusan agama kami, yang bukan dari agama itu, maka dianya ditolak. ( Abu Daud:4582).


Maka Sabda Nabi (s.a.w):

فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ

Maksudnya: Setiap orang yang mengada-adakan dalam agama dan ibadah , adalah bid’ah, dan setiap bid’ah adalah sesat.(Abu Daud:4583).


KHATIMAH


Disini saya membawa mutiara kata seorang ulama’ iaitu Sa’id bin Yazid:

أحمد بن محمد بن بكر القرشي، قال: سمعت أبا عبد الله الساجي يقول: خمس خصال ينبغي للمؤمن أن يعرفها إحداهن معرفة الله تعالى، والثانية معرفة الحق، والثالثة إخلاص العمل لله، والرابعة العمل بالسنة، والخامسة أكل الحلال فإن عرف الله ولم يعرف الحق لم ينتفع بالمعرفة، وإن عرف ولم يخلص العمل لله لم ينتفع بمعرفة الله، وإن عرف ولم يكن على السنة لم ينفعه، وإن عرف ولم يكن المأكل من حلال لم ينتفع بالخمس،

Yang bermaksud: Lima pekara yang mesti bagi orang mu’min mengetahuinya/ mengenalnya (1) Mengenal ALLAH (s.w.t), (2) Mengenal kebenaran, (3) Ikhlas beramal kerana ALLAH (s.w.t), (4) Beramal menurut sunnah, (5) memakan makanan yang halal. Maka sekiranya dia mengenal ALLAH (s.w.t) tetapi tidak mengenal kebenaran maka tidak bermanfaat baginya, dan sekiranya mengenal ALLAH (s.w.t) tetapi tidak ikhlas amal perbuatannya maka tidak bermanfaat baginya dengan mengenal ALLAH (s.w.t), dan sekiranya dia mengenal ALLAH (s.w.t) tetapi bukan atas dasar sunnah maka tidak bermanfaat baginya, dan sekiranya dia mengenal tetapi makanannya tidak halal maka tidak bermanfaat kelima-lima perkara itu tadi. [9]


SUDUT PANDANGAN KU:

(realiti kampus)


Saya memberi peringatan ini kepada diri ini dan saudara sidang pembaca, timbul persoalan sesetengah badan yang menggelarkan diri sebagai badan dakwah banyak melakukan aktiviti yang berbentuk Islamic tetapi melihat kepada matlamat adalah untuk mencari atau meramaikan lagi ahli, dan lebih teruk lagi ingin menarik pengundi (dalam realiti kampus), mereka menunjuk-nunjukkan setiap apa yang mereka lakukan. Persoalannya adakah itu dikatakan ikhlas kerana ALLAH (s.w.t)? dan kita dikaburi dengan moto, atau tema dan pembawaan mereka. Walaupun mereka digelar badan yang tegar memperjuangkan islam, mereka tidak mengikut apa yang dibawa oleh Rasulullah, ambil contoh Nabi dan rasul terdahulu berdakwah, menegur mad’u mahupun pemimpin, contohi ibadah yang di bawa Rasulullah (s.a.w) dan tidak mewar-war kan pekara-pekara bid’ah, sehingga seolah-olah dilihat satu badan penyebar bid’ah. Adakah ini digelar Ittiba’? dan persoalan besar yang timbul apakah amalan itu diterima?


Wallahu a’lam


Oleh: Abu Zaid Muhammad Ikhlas Rosele.


Nota kaki:

1. Al Haqidatusy-Syar’iyah: 119-120

2. Diwan Imam Syafi’i hal 388 no. 206, tartib dan syarah Muhammad ‘Abdur-rahim, cet. Daarul Fikri 1415

3. [Kitab al-Masaa-il (Masalah-Masalah Agama), karya Abdul Hakim bin Amir Abdat, Darul Qalam, Jakarta 2002, jilid 2, ms. 258. Dinukil daripada artikel "Ittiba' Sebagai Bukti Kecintaan Kepada Nabi" oleh Mohd Yaakud Bin Mohd Yunus] & Fariq Gasim Anuz. 2005. Fiqh Nasehat. Darus Sunnah Press. ms. 65-66.

4. dalam buku beliau “jami’ul ulum wal Hikam” hlmn. 72

5. Ibn Katsir [Abul Fida’ Ismail bin Umar bin Katsir (700-774 H)]. Tafsir Ibn Katsir diedar Dar Toiyibah . Juzu’ 5, ms 205 cetakan kedua 1999

6. Ismail Omar. 2006, Manhaj Akidah Ahli As-Sunnah Wal Jamaah. ACCES INFOTECH (M) SDN. BHD. hal. 119

7. Abu Nuaim: hilyatul auliya’ Juz. 4 Hal. 346

8. Lum’atul I’tikad, Ibn Qudamah al-Maqdisi. Juz 1. ms 6

9. Abu Nuaim: hilyatul auliya’ Juz. 4 Hal. 200



Read more...

AMALKANLAH ILMU-MU ITU

Rabu, 04 November 2009


MUQADIMAH

Perkataan ilmu dalam islam mesti terikat dengan mengamalkannya, saya mahu para pembaca merujuk tulisan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab di dalam kitab Usul Al-thalashah:

بسم الله الرحمن الرحيم

اعلم رحمك الله ، أنه يجب علينا تعلم أربع مسائل الأولى العلم وهو معرفة الله ومعرفة نبيه ، ومعرفة دين الإسلام بالأدلة . الثانية العمل به. الثالثة الدعوة إليه . الرابعة الصبر على الأذى فيه .

والدليل قوله تعالى : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ { وَالْعَصْرِ } { إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ } { إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا } { وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ } { وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ } { وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ } .

قال الشافعي رحمه الله تعالى لو ما أنزل الله حجة على خلقه إلا هذه السورة لكفتهم .

وقال البخاري رحمه الله تعالى باب العلم قبل القول والعمل .

والدليل قوله تعالى : { فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ } فبدأ بالعلم قبل القول والعمل .

Bermaksud: ketahuilah (moga-moga kamu dirahmati ALLAH (s.w.t)), Wajib keatas kita untuk mempelajari 4 masalah, pertama adalah Ilmu iaitu ilmu mengenal ALLAH (s.w.t) dan mengenal Nabi-Nya, dan mengenal Agama Islam beserta dalil. Kedua Beramal dengan Ilmu tersebut. Ketiga menyampaikan dakwah. Dan yang keempat adalah bersabar atas kesakitan melalui ketiga-tiga perkara tersebut. [1]

Dalil Firman ALLAH (s.w.t) :

Demi masa.* Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,* kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran*.

Ulasan saya:

(Merujuk kepada Tafsir Ibn Katsir)

1-manusia keseluruhannya berada dalam kerugian.

2- dan pengecualian dari manusia kerugian itu adalah:

a. Orang yang beriman (beriman mestilah berilmu)

b. Beramal Soleh

c. berpesan-pesan kearah kebenaran (berdakwah)

d. berpesan-pesan supaya bersabar

Maka bagi saya ungkapan tersebut bertepatan dengan dalil ini.


ILMU & AMAL


Sebagai permulaan saya bawakan firman ALLAH (s.w.t):

{ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الألْبَابِ } [الزمر: 9]

Maksudnya: Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" (Az-Zumar : 9)

Mari kita lihat peripentingnya Ilmu dalam beramal, merujuk kepada dua hadis ini:

عَنْ أَبِي بَرْزَةَ الْأَسْلَمِيِّ قَالَ

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَعَنْ عِلْمِهِ فِيمَ فَعَلَ وَعَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَ أَنْفَقَهُ وَعَنْ جِسْمِهِ فِيمَ أَبْلَاهُ

قَالَ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَسَعِيدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُرَيْجٍ هُوَ بَصْرِيٌّ وَهُوَ مَوْلَى أَبِي بَرْزَةَ وَأَبُو بَرْزَةَ اسْمُهُ نَضْلَةُ بْنُ عُبَيْدٍ

Maksud: daripada Barzah al-Aslamiyyi berkata; telah bersabda Rasulullah (s.a.w); “tidak berganjak kaki seorang hamba pada hari kiamat sehinggalah dia ditanya berkenaan lima perkara: tentang umurnya untuk apa dia habiskan, tentang ilmunya setakat mana dia amalkan, tentang hartanya dari mana dia dapat dan ke mana dia belanjakan, dan tentang masa remajanya untuk apa dia pergunakan” (HR At-Tirmidzi dalam sunannya dan berkata hadis ini Hasan shahih) [2]hadis ini dinilai shahih oleh al-Albani, Shahih Sunan at-Tirmidzi, Maktab at-Tarbiah al-Arabi, 1408 H, jil 2, hal 290, no: 1970

Selanjutnya dalam hadis lain:

يُجَاءُ بِرَجُلٍ فَيُطْرَحُ فِي النَّارِ فَيَطْحَنُ فِيهَا كَطَحْنِ الْحِمَارِ بِرَحَاهُ فَيُطِيفُ بِهِ أَهْلُ النَّارِ فَيَقُولُونَ أَيْ فُلَانُ أَلَسْتَ كُنْتَ تَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَى عَنْ الْمُنْكَرِ فَيَقُولُ إِنِّي كُنْتُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَلَا أَفْعَلُهُ وَأَنْهَى عَنْ الْمُنْكَرِ وَأَفْعَلُهُ

Sabda Rasulullah (s.a.w) maksudnya: “ dibawa seorang lelaki pada hari kiamat lalu dicampakkan kedalam api neraka, sehingga terburai usus-usus perutnya, lalu dia berpusing-pusing di dalamnya umpama seekor himar yang sedang berpusing di batu kisarannya. Penghuni neraka mengerumuninya seraya bertanya: Hai sifulan! Apa dah jadi kepada kamu, bukankah dulu kamu yang menyuruh kami supaya berbuat kebaikan dan melarang kami dari melakukan kemungkaran? Beliau menjawab: sungguh aku menyuruh kamu berbuat kebaikan tetapi aku sendiri tidak mengamalkannya, dan sungguh aku melarang kamu daripada kemungkaran tetapi aku sendiri melakukannya” (HR al-Bukhari)

Maka sudah terang lagi bersuluh pentingnya bagi kita yang menuntut ilmu dan mendapat ilmu untuk mengamalkan ilmu tersebut, dan akibatnya telah diterangkan didalam hadis Rasulullah (s.a.w) tersebut.

Sudah jelas bahawa setelah kita berilmu barulah kita boleh beramal, sebagaimana pepatah arab yang berbunyi “ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah”. Disini saya ingin mebawa mutiara kata yang diungkap oleh ulama’ besar dalam islam.

قال عبد الله: تعلموا العلم فإذا علمتم فاعملوا.

Kata Abdullah ibn Mas'ud: Tuntutlah ilmu sekiranya kamu sudah berilmu maka amalkanlah. [3]

عن أبي الدرداء رضي الله عنه، أنه قال: لا يكون تقياً حتى يكون عالماً، ولن يكون بالعلم جميلاً حتى يكون به عاملاً.

Kata Abi Darda’ (r.a) tidak akan menjadi orang yang bertakwa sehingga dia menjadi orang yang berilmu, dan selama-lamanya dengan ilmu itu dia tidak akan menjadi “cantik” sehingga dia mengamalkannya. [4]

سمعت سفيان الثوري يقول: كان يقال أول العلم الصمت، والثاني الاستماع له وحفظه، والثالث العمل به، والرابع نشره وتعليمه.

Kata Sufyan Ath-Thauri: adalah dikatakan permualaan ilmu itu adalah diam, kedua mendengar akan ilmu dan menghafaznya, ketiga beramal dengannya, dan keempat menyebarkannya dan mengajarkannya. [5]

Imam Ghazali di dalam kitab minhajul a'bidin berkata " Ilmu tanpa amal gila dan amal tanpa ilmu sia-sia ".

Dalam sebuah syair yang bermaksud[6]:

Wahai orang yang mengajar orang lain suatu ilmu **

** ada baiknya kamu ajarkan diri kamu sendiri terlebih dahulu.

Kamu memberi preskripsi ubat kepada yang sakit**

** bagaimana mereka boleh sembuh dengannya sedangkan kamu sendiri

berpenyakit.

Mulakan dengan dirimu sendiri dan cegahilah ia daripada keserakahannya**

** bila kamu sudah berjaya mengawalnya maka jadilah kamu seorang yang

bijaksana,

jangan kamu cegah satu perbuatan yang kamu sendiri melakukannya**

** kerana yang demikian itu amat besar keaibannya.

Al-Mawardi, Adab ad-Dunya wa ad-Din, Dar Ihya’ at-Turath al-‘Arabi, hal;3, dinukil daripada wahid Abd as-salam Bali, Wiqayah al-Insan Min al-Jin Wa asy-Syaitan, Dar al-Kutub al-‘ilmiyyah, Beirut, Lubnan, t.th, hal: 220.

Apakah yang membuatkan alpa setelah ada keterangan, saya menyeru kepada diri ini yang masih lemah dan memerlukan bimbingan dan juga sahabat-sahabat, sidang pembaca sekalian supaya kita berusaha untuk mengamalkan ilmu yang ada, bukanlah digelar seorang yang alim apabila ia mempunyai ilmu tetapi tidak mengamalkannya. Jadilah kita sepohon pokok yang rendang, daun yang lebar, dan buah yang manis, menjadi teduhan musafir lalu, memberi buahan yang manis, bukan seperti pohon yang kering dan menjadi sarang ular, lipan dan binatang berbisa.

Wallahu A’lam…


Nota Kaki;

1. Muhammad bin Abdul Wahab & Hasyiah Abdurrahman bin Muhammad bin Qasim Al-Hanbali, an-Najdi. Hasyiah Usul Thalathah. Cetakan pertama. وزارة الشؤون الإسلامية والأوقاف والدعوة والإرشاد - المملكة العربية السعودية .

2. hadis ini dinilai shahih oleh al-Albani, Shahih Sunan at-Tirmidzi, Maktab at-Tarbiah al-Arabi, 1408 H, jil 2, hal 290, no: 1970

3. http://www.alwarraq.com

حلية الأولياء: أبو نُعيم الأصبهاني

4. Ibid.

5. Ibid.

6. Al-Mawardi, Adab ad-Dunya wa ad-Din, Dar Ihya’ at-Turath al-‘Arabi, hal;3, dinukil daripada wahid Abd as-salam Bali, Wiqayah al-Insan Min al-Jin Wa asy-Syaitan, Dar al-Kutub al-‘ilmiyyah, Beirut, Lubnan, t.th, hal: 220.


Rujukan:

1. Dr. Azwira bin Abdul Aziz ; 15 Asas Pembinaan Jati Diri Muslim. Maziza Sdn. Bhd.

2. Fariq Gasim Anuz.2005. Fiqh Nasehat. Darus Sunnah Press.

Read more...

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP