Maksud taubat adalah
kembali dari apa-apa yang hendak ditaubati daripadanya kepada apa yang ditaubati kepadanya. Maka taubat yang
disyariatkan adalah kembali kepada Allah, dan kepada apa yang Allah perintahkan
dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah. Bukanlah taubat itu semata-mata
bertaubat dari melakukan pekara keji sahaja sebagaimana yang disangka oleh
orang-orang yang bodoh,
mereka (orang
bodoh) tidak menggambarkan taubat kecuali (bertaubat) daripada apa-apa yang
dilakukan seorang hamba dari pekara buruk seperti perkara-perkara kehinaan dan
kezaliman, sedangkan bertaubat dari (oleh kerana) meninggalkan perkara baik
yang telah diperintahkan lebih penting daripada bertaubat dari melakukan
maksiat.[i]
Begitu jelas
pentakrifan taubat yang diberikan oleh Syaikul Islam. Seseorang itu bukan
sahaja perlu bertaubat dari melakukan dosa, tetapi ia perlu bertaubat kerana
meninggalkan perkara yang telah diperintahkan oleh Allah, bahkan inilah yang
patut diberi keutamaan.
Dalil wajibnya
bertaubat
Sudah jelas dalil-dalil dari
Kitab Allah (al-Quran), sunnah Rasulullah s.a.w. serta ijma' seluruh umat
mengenai kewajiban bertaubat.[ii]
Allah s.w.t berfirman:
وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ (31)
Yang bermaksud : “Dan bertaubatlah engkau semua kepada Allah, wahai
sekalian orang Mu'min, supaya engkau semua memperoleh kebahagiaan.” (surah an-Nur
: 31)
Allah s.w.t berfirman lagi:
وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ ...(3)
Yang bermaksud : “Mohon ampunlah kepada Tuhanmu semua dan
bertaubatlah kepada-Nya.” (surah Hud : 3)
Allah s.w.t berfirman :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا
...(8)
Yang bermaksud : “Hai sekalian orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan
taubat nasuha - yakni yang
sebenar-benarnya.” (surah at-Tahrim: 8)
Sabda Nabi s.a.w :
يَا
أَيُّهَا النَّاسُ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ فَإِنِّي أَتُوبُ فِي الْيَوْمِ إِلَيْهِ
مِائَةَ مَرَّةٍ
Yang bermaksud
: “Wahai sekalian manusia bertaubatlah kepada Allah, sesungguhnya aku
bertaubat kepadanya sebanyak seratus kali dalam sehari” (Hadis riwayat
Muslim)
Taubat Nasuha
Taubat Nasuha adalah taubat keatas
dosa yang dilakukan dan sama sekali tidak melakukan kembali dosa tersebut.
Allah s.w.t memerintahkan supaya umat islam untuk melakukan taubat nasuha.
Firman Allah s..w.t :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا
...(8)
Yang bermaksud : “Hai sekalian orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan
taubat nasuha - yakni yang
sebenar-benarnya.” (surah at-Tahrim: 8)
Umar al-Khattab r.a memabaca ayat diatas ini dan berkata : “Seseorang
melakukan dosa kemudian dia tidak mengulangi perbuatan dosanya itu”[iii]
Beliau (Umar) r.a berkata : “Taubat nasuha adalah seseorang itu bertaubat
dari dosanya kemudian dia tidak mengulangi perbuatan dosa itu”[iv]
Cara taubat
nasuha
Para Ulama’ berkata: "Bertaubat itu hukumnya wajib dari segala
jenis dosa. Sekiranya maksiat itu berlaku antara seseorang hamba dengan Allah
Ta'ala, yang tidak ada hubungannya dengan hak seseorang manusia yang lain, maka
untuk bertaubat itu hendaklah memenuhi tiga syarat, iaitu:
Pertama : hendaklah berhenti
daripada melakukan maksiat tersebut.
Kedua : Merasa sesal
atas perbuatan maksiat yang dilakukan
Ketiga : Berazam tidak
akan mengulangi perbuatan maksiat itu untuk selama-lamanya.
Jikalau salah satu dari tiga syarat tersebut gugur, maka tidak
sahlah taubatnya.
Sekiranya maksiat itu yang berkaitan dengan hubungan sesama manusia,
maka syarat-syaratnya ada empat, iaitu tiga syarat yang telah disebut di atas
dan keempatnya ialah melepaskan tanggungjawab daripada tuannya. Maka jika
sekiranya tanggungan itu berbentuk harta atau seumpamanya, maka dia wajib
memulangkan kepada orang yang berhak (tuannya), sekiranya berbentuk tuduhan
zina atau seumpamanya, maka hendaklah mencabut tuduhan tadi dari orang yang dituduh
atau meminta maaf daripada tuannya dan sekiranya berbentuk umpatan, maka hendaklah dia meminta
halal yakni kemaafan atas umpatannya itu daripada orang yang diumpat.
Seseorang itu wajib bertaubat dari segala jenis dosa, tetapi
sekiranya seseorang itu bertaubat dari sebahagian dosanya sahaja, maka
taubatnya itu dikira sah dari dosa yang dia maksudkan. demikian pendapat para
ulama’ yang termasuk golongan ahli al-haq, dan dosa-dosa lain yang belum
ditaubati akan kekal (sebagai dosa).[v]
Martabat taubat
Yang hendak
dimaksudkan di sini adalah martabat taubat mengikut peringkat-peringkat dosa
yang hendak ditaubati.
Martabat pertama adalah yang paling besar dan paling wajib adalah
bertaubat dari kekufuran kepada iman, Firman Allah s.w.t yang bermaksud : “Katakanlah kepada orang-orang yang kafir itu: ‘Jika
mereka berhenti (dari kekafirannya), nescaya Allah akan mengampuni mereka dari
dosa-dosa mereka yang telah lalu’” (Surah al-Anfal : 38)
Martabat kedua adalah bertaubat dari dosa-dosa besar.
Dan martabat ketiga adalah bertaubat dari dosa-dosa kecil. Wajib bagi
seseorang muslim itu bertaubat dari setiap dosa.[vi]
Taubat Nabi s.a.w
Sabda Nabi s.a.w :
وَاللَّهِ
إِنِّي لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ فِي الْيَوْمِ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِينَ
مَرَّةً
Yang bermaksud : “Demi Allah, sesungguhnya saya memohon
keampunan Allah (beristighfar-pent) dan bertaubat kepada-Nya lebih daripada
tujuh puluh kali dalam sehari” (Hadis riwayat al-Bukhari)
Sabda Nabi s.a.w :
يَا
أَيُّهَا النَّاسُ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ فَإِنِّي أَتُوبُ فِي الْيَوْمِ إِلَيْهِ
مِائَةَ مَرَّةٍ
Yang bermaksud
: “Wahai sekalian manusia bertaubatlah kepada Allah, sesungguhnya aku
bertaubat kepadanya sebanyak seratus kali dalam sehari” (Hadis riwayat
Muslim)
Bertaubat
kemudian melakukan kembali dosa yang telah ditaubati itu.
Bagi persoalan ini telah nyata
terdapat sebuah hadis qudsi, diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a :
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيمَا يَحْكِي عَنْ
رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ
قَالَ أَذْنَبَ عَبْدٌ ذَنْبًا فَقَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ
لِي ذَنْبِي فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَذْنَبَ عَبْدِي ذَنْبًا فَعَلِمَ أَنَّ
لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ فَقَالَ
أَيْ رَبِّ اغْفِرْ لِي ذَنْبِي فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى عَبْدِي أَذْنَبَ ذَنْبًا
فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ ثُمَّ عَادَ
فَأَذْنَبَ فَقَالَ أَيْ رَبِّ اغْفِرْ لِي ذَنْبِي فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَذْنَبَ
عَبْدِي ذَنْبًا فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَيَأْخُذُ بِالذَّنْبِ
اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَقَدْ غَفَرْتُ لَكَ قَالَ عَبْدُ الْأَعْلَى لَا أَدْرِي أَقَالَ
فِي الثَّالِثَةِ أَوْ الرَّابِعَةِ اعْمَلْ مَا شِئْتَ
Yang bermaksud : Daripada Nabi s.a.w yang bersabda dari apa yang
diceritakan dari Tuhannya ‘azza wa jalla : “Ada seorang hamba yang
berbuat dosa lalu dia mengatakan ‘Allahummagfirliy dzanbiy’ (Ya
Allah, ampunilah dosaku). Lalu Allah berfirman, ‘Hamba-Ku telah berbuat dosa,
lalu dia mengetahui bahwa dia memiliki Rabb yang mengampuni dosa dan menghukumi
setiap perbuatan dosa’. (Maka Allah mengampuni dosanya), kemudian hamba
tersebut mengulangi lagi berbuat dosa, lalu dia mengatakan, ‘Ay robbi
agfirli dzanbiy’ (Wahai Rabb, ampunilah dosaku). Lalu Allah
berfirman, ‘Hamba-Ku telah berbuat dosa, lalu dia mengetahui bahwa dia memiliki
Rabb yang mengampuni dosa dan menghukumi setiap perbuatan dosa’. (Maka Allah
mengampuni dosanya), kemudian hamba tersebut mengulangi lagi berbuat dosa, lalu
dia mengatakan, ‘Ay robbi agfirli dzanbiy’ (Wahai
Rabb, ampunilah dosaku). Lalu Allah berfirman, ‘Hamba-Ku telah berbuat dosa,
lalu dia mengetahui bahwa dia memiliki Rabb yang mengampuni dosa dan menghukumi
setiap perbuatan dosa. Beramallah sesukamu, sungguh engkau telah diampuni.”
(Hadis riwayat Muslim)
Imam Nawawi r.h :
seandainya seseorang itu berulang dalam melakukan dosa hingga seratus kali atau
seribu kali ataupun lebih dan dia bertaubat pada setiap kali dia berbuat dosa
itu, diterima taubatnya itu dan gugur dosanya, sekiranya dia bertaubat dari
segala dosanya yang dia telah lakukan dengan hanya sekali taubat, taubatnya
dikira sah. Allah s.w.t berfirman (dalam hadis qudsi) kepada orang yang
berulang-ulang melakukan dosa : “Beramallah sesukamu, sungguh engkau telah
diampuni.”. Maksudnya selagi mana kamu melakukan dosa kemudian kamu bertaubat
Aku ampunkan (dosa itu) bagi kamu, ini seiring dengan kaedah yang telah
disebutkan dalam Nabi s.a.w yang bermaksud : “Sesungguhnya Allah
membentangkan tanganNya di waktu malam untuk orang yang melakukan kejahatan di
siang hari bertaubat dan Dia membentangkan tanganNya di waktu siang supaya
orang yang melakukan kejahatan di malam hari bertaubat, hinggalah munculnya
matahari dari sebelah baratnya”…[vii]
Melakukan Solat Sunat Taubat
Sabda Nabi s.a.w :
مَا
مِنْ رَجُلٍ يُذْنِبُ ذَنْبًا ثُمَّ يَقُومُ فَيَتَطَهَّرُ ثُمَّ يُصَلِّي ثُمَّ يَسْتَغْفِرُ
اللَّهَ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ { وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ
ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ } إِلَى آخِرِ الْآيَةِ
Yang bermaksud : “Tidak seorang hamba pun yang telah mengerjakan
sesuatu dosa, lalu dia mengambil wuduk dengan sempurna, kemudian dia mendirikan
solat dua rakaat, setelah itu (menyelesaikan solat tersebut) dia memohon ampun
kepada Allah (atas dosanya tersebut), maka Allah akan mengampunkan dosanya.
Kemudian baginda membaca ayat (Dari
Firman Allah s.w.t. surah Ali ‘Imran : 135) yang bermaksud : “Dan juga
orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri
sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka
dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah, dan mereka
juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang
mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)” (Hadis riwayat at-Tirmizi)[viii]
Ikhlas dalam bertaubat.
Kerana Allah s.w.t
tidak menerima amal perbuatan seseorang hamba itu kecuali ianya ikhlas dan
mengharap keredaan Allah. Firman Allah s.w.t :
وَمَا
أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا
الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ (5)
Yang bermaksud : “Dan mereka tidaklah disuruh kecuali supaya
menyembah Allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan)
agama dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat,
dan yang demikian itulah agama yang lurus.” (Surah al-Bayyinah : 5)
Selain ikhlas
dalam melakukan ibadah, hendaklah juga ia bertepatan dengan sunnah Rasulullah
s.a.w, kerana Allah s.w.t telah memerintahkan agar berpegang dengan sunnah
Rasulullah dan mentaati serta mengikuti baginda.
Wallahu
a’lam
Oleh : Abu Zaid
[i] Ibn
Taimiah. (t.t.).
At-Taubah. Kaherah : Maktabah At-Turath Al-Islami. h,
15.
[ii] An-Nawawi,
Yahya bin Syaraf. (2007).
Riyadus Shalihin. Beirut : Dar Ibn Kathir. h,
14.
[iii] Ibn
Kathir, Ismail bin Umar. (1999).
Tafsir al-Quran al-‘Azhim. Riyadh : Dar
Thaiyyibah. j, 8. h, 168.
[v] An-Nawawi,
Yahya bin Syaraf.
Op. Cit.
[vi] Al-Uthaimin,
Muhammad bin Soleh. (1426H).
Syarh Riyad as-Shalihin. Riyadh : Madar
al-Wathan. j, 1. h, 86.
[vii] An-Nawawi.
(1929).
Shahih Muslim bi Syarhi an-Nawawi. Mesir : Matba’ah
al-Misriyyah. j, 17. h, 75-76.
[viii]
Shahih, dishahihkan Al-Albani, rujuk Al-Albani, Muhammad Nasiruddin. (2000).
Shahih
at-Targhib wa at-Tarhib. Riyadh : Maktabah al-Ma’arif. j, 1. h, 427.
0 ulasan:
Posting Komentar