Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

Ukhuwah

Selasa, 23 Maret 2010


Dalam kita menjalani kehidupan harian, merenteti hari demi hari, ketahuilah antara komponen penting yang bersama dalam kehidupan kita iaitu saudara, dan saudara itu diikat dengan ikatan Ukhuwah (tali persaudaraan). Marilah kita hayati Firman ALLAH (s.w.t) :


إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (10)


10. Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat. (surah al-Hujuraat : 10)

Ukhuwah yang dimaksudkan disini ialah persaudaraan yang meliputi dalam lapangan agama, (1) dan ketahuilah Ukhuwah bukanlah hanya bagi mereka yang mempunyai pertalian darah sahaja tetapi konsep ukhuwah dalam islam melangkaui batas negara, bangsa, bahasa, warna kulit dan sebagainya, dan hanya satu yang menjadi kayu ukur adalah Agama. Terang dan nyata didalam firman ALLAH (s.w.t) yang menyamakan taraf orang beriman, didalam firman-Nya :


يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13)


Yang bermaksud: 13. Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (surah al-Hujuraat : 13)

Ayat dari surah al-Hujuraat ayat 10 di atas tadi dikuatkan lagi dengan hadis :


الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يُسْلِمُهُ


Maksudnya: seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lain, janganlah ia menzalimi saudaranya itu dan janganlah ia menyerahkannya kepada musuh. (Mutafaq ’Alaih)

Seterusnya marilah kita hayati ayat didalam firman ALLAH (s.w.t):


وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (71)


71. Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.(at-Taubah : 71)


Secara umunya kita dapat mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan ukhuwah, persoalannya apakah yang harus kita lakukan seterusnya, maka disini saya meletakkan beberapa garis panduan atau cara bagaimana dan apakah yang patut dilakukan dalam kita berukhuwah.


1. menunaikan haknya sebagai seorang muslim, sebagaimana sabda Nabi (s.a.w) :


أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ

سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ خَمْسٌ رَدُّ السَّلَامِ وَعِيَادَةُ الْمَرِيضِ وَاتِّبَاعُ الْجَنَائِزِ وَإِجَابَةُ الدَّعْوَةِ وَتَشْمِيتُ الْعَاطِسِ


Maksudnya : Hak muslim keatas muslim yang lain ada 5 : menjawab salam, menziarahi orang (muslim) yang sakit, mengiringi jenazah, menunaikan / memenuhi jemputan, mentasymitkan ketika ia bersin (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)


Terdapat juga di dalam hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim daripada Abu Hurairah yang bermaksud

” Rasulullah bersabda : hak seorang muslim keatas muslim yang lain ada 6, ada yang bertanya siapa mereka wahai Rasulullah! Rasulullah menjawab : jika kamu bertemunya (seorang muslim) berilah salam keatasnya, jika dia menjemput kamu maka penuhilah, jika dia meminta kamu memberi nasihat maka berikanlah nasihat kepadanya, sekiranya dia bersin lalu dia memuji ALLAH (alhamdulillah) maka tasmitkanlah, sekiranya dia sakit maka ziarahilah, sekiranya ia mati maka ikutilah ”


2. Memberi pertolongan kepadanya (saudara seislam)


Sebagaimana sabda Nabi Muhammad (s.a.w):

والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه


Maksudnya: dan ALLAH sentiasa menolong hamba-Nya selagimana hamba-Nya menolong saudaranya (Hadis Riwayat Muslim)


3. Mendoakan kebaikan untuk saudaranya


عَنْ جُنْدَبٍ

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَدَّثَ أَنَّ رَجُلًا قَالَ وَاللَّهِ لَا يَغْفِرُ اللَّهُ لِفُلَانٍ وَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَالَ )مَنْ ذَا الَّذِي يَتَأَلَّى عَلَيَّ أَنْ لَا أَغْفِرَ لِفُلَانٍ فَإِنِّي قَدْ غَفَرْتُ لِفُلَانٍ وَأَحْبَطْتُ عَمَلَكَ ( أَوْ كَمَا قَالَ


Maksudnya : daripada Jundab (r.a), sesungguhnya Rasulullah (s.a.w) pernah berkata : bahawasanya ada seorang lelaki berkata : ” demi ALLAH, ALLAH tidak akan memberikan ampunan untuk si fulan!” Sesungguhnya ALLAH berfirman : ”siapa orang ini yang berani bersumpah atas nama Ku bahawa Aku tidak akan memberikan keampunan untuk si fulan? (ketahuilah) sesungguhnya Aku telah memberikan keampunan untuk si fulan dan aku telah menggugurkan (pahala) amalanmu!” (Hadis Riwayat Muslim)


Sudah jelas di dalam hadis ini supaya kita tidak mendoakan keburukan kepada saudara kita, nescaya ALLAH akan membalas perbuatan itu.


4. Mengunjungi saudaranya


Terdapat hadis yang berbunyi:


عَنْ أَبِي هُرَيْرَة عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَجُلًا زَارَ أَخًا لَهُ فِي قَرْيَةٍ أُخْرَى فَأَرْصَدَ اللَّهُ لَهُ عَلَى مَدْرَجَتِهِ مَلَكًا فَلَمَّا أَتَى عَلَيْهِ قَالَ أَيْنَ تُرِيدُ قَالَ أُرِيدُ أَخًا لِي فِي هَذِهِ الْقَرْيَةِ قَالَ هَلْ لَكَ عَلَيْهِ مِنْ نِعْمَةٍ تَرُبُّهَا قَالَ لَا غَيْرَ أَنِّي أَحْبَبْتُهُ فِي اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ قَالَ فَإِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكَ بِأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَبَّكَ كَمَا أَحْبَبْتَهُ فِيهِ


Maksudnya: sesungguhnya ada seorang lelaki yang mengunjungi saudaranya (seiman) di sebuah kampung yang lain, maka ALLAH mengirim malaikat penjaga di dalam perjalanannya. Ketika malaikat itu mendatanginya, malaikat itu bertanya, ”kamu ingin kemana?” dia menjawab ”aku ingin mengunjungi saudaraku (seiman) di kampung ini,” Malaikat itu pun bertanya, ” apakah ada kenikmatan yang ingin kamu dapatkan darinya?” dia menjawab,”tidak, sesungguhnya aku mencintai dia kerana ALLAH,” Malaikat itu berkata ”sesungguhnya aku adalah utusan ALLAH kepadamu untuk memberitahu kepadamu bahawa ALLAH telah mencintaimu sebagaimana kamu mencintainya kerana ALLAH”. (Hadis Riwayat Muslim)


Pengajaran yang dapat saya petik adalah dalam erti kata mengunjungi saudara janganlah kita terlalu berharap kepada sesuatu, atau kenikmatan atau sebagainya, kunjungilah saudaramu kerana kamu mencintainya kerana ALLAH.


5. Mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinnya sendiri.


Sebagaimana sabda Nabi (s.a.w) :


عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ


Maksudnya: Tidak beriman (iman yang sempurna) salah seorang daripada kamu sehingga dia mencintai sesuatu bagi saudaranya sebagaimana dia mencintai sesuatu bagi dirinya sendiri. (muttafaq ’alaih)


Semuanya ini adalah dalam perkara kebaikan, tidaklah seseorang yang mencintai sesuatu keburukan bagi dirinya dan ia mencintai juga keburukan bagi saudaranya.


6. Janganlah saling berdengki, saling memperdayakan, saling membenci, jangan membeli barang yang tengah ditawar saudaranya.


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَحَاسَدُوا وَلَا تَنَاجَشُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلَا تَدَابَرُوا وَلَا يَبِعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَيْعِ بَعْضٍ وَكُونُوا عِبَادَ اللَّهِ إِخْوَانًا


Maksudnya : daripada Abu Hurairah (r.a) berkata, Telah bersabda Rasulullah (s.a.w) : janganlah kamu saling berdengki, saling memperdayakan, saling membenci, saling menjauhi, dan janganlah membeli barangan yang tengah ditawar saudaranya dan jadilah kalian hamba yang bersaudara.(Hadis Riwayat Muslim)


Dalam lafaz yang lain:


لَا تَحَاسَدُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا تَحَسَّسُوا وَلَا تَنَاجَشُوا وَكُونُوا عِبَادَ اللَّهِ إِخْوَانًا


Maksudnya: janganlah kamu saling berdengki, dan janganlah mencari-cari keburukan orang lain, dan janganlah mencari-cari (memata-matai) cela orang lain, dan janganlah saling memperdayakan, dan jadilah kalian hamba yang bersaudara. (Hadis Riwayat Muslim)


7. Hendaklah menutup aibnya.


Sebagaimana sabda Nabi (s.a.w):


وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ


Maksudnya: dan barangsiapa menutup aib seorang muslim, ALLAH akan menutup aib baginya di dunia dan akhirat. (Hadis Riwayat Muslim)


Dan banyak lagi garis panduan yang tidak dapat saya sebutkan disini, seterusnya kita mendalami gambaran yang cukup indah bagi menerangkan kepentingan berukhuwah, ketahuilah wahai saudaraku persoalan ukhuwah inilah juga termasuk dalam perbincangan al-Wala’ wal Bara’ yang sangat penting dan besar sehingga termasuk dalam perbahasan Akidah walaupun ada sesetengah kumpulan mengecilkan skop al-Wala’ wal Bara’, namun saya tidak menyentuh persoalan al-Wala’ wal Bara’ dalam perbincangan ini.


Ketahuilah saudaraku bahawa konsep ukhuwah itu sangat luas cakupannya, dan sangat kuat ikatanya dengan insan,


Wahai Sahabatku, kenalilah saudaramu, berbuat baiklah kepada mereka, bantulah mereka, kerana persaudaraan ini jugalah tonggak kekuatan umat islam, salah satu tonggak perisai islam, dan ketahuilah agama yang kita cintai ini amat mementingkan persaudaraan.


Ketahuilah sahabatku terdapat Sabda Nabi (s.a.w) :


عَنْ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى


Maksudnya : perumpamaan bagi orang mukmin pada kecintaan mereka, dan kasih saying mereka,dan rasa simpati mereka, seperti satu jasad, sekiranya mengadu (terasa sakit) salah satu anggota maka terasa sakitlah seluruh badan dengan demam (Hadis riwayat Muslim, ahmad)


Dan sabda Nabi (s.a.w) :


إِنَّ الْمُؤْمِنَ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا وَشَبَّكَ أَصَابِعَهُ


Maksudnya : Sesungguhnya orang Mukmin dengan Mukmin yang lain seumpama bangunan yang mengikat (menyokong, memerlukan) satu sama lain, dan Baginda (s.a.w) menggenggam dengan menyelakan jari kedua tangannya. (hadis riwayat Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi, an-Nasaie, Ahmad)


Wallahu A’lam

Oleh : Abu Zaid Muhammad Ikhlas bin Rosele

0 ulasan:

Posting Komentar

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP