Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

GOOD LUCK!!!

Rabu, 14 April 2010


Kopi (kapal api) sudah siap dibancuh, “kali ini aku tak akan tidur, orang cakap minum kopi boleh hilangkan rasa mengantuk”, bisikku. Lalu buku-buku dikeluarkan dan diletak di atas meja.


Jam di atas meja menunjukkan pukul 1.00 a.m. terasa sunyi menyelubungi bilik. “roommate aku ni, time dekat exam ni pun masih tidur lena” aku berbicara sendirian lantas terus menyambung ulangkajiku bertemankan lampu meja.


Biasanya waktu malam beginilah adalah waktu sesuai untuk menghafal, udara yang sejuk, suasana pun tenang, aku pun membuka buku untuk dihafal, “ah baru nak mula menghafal, sebelum ni , buka buku pun time dalam kelas je” aku merungut tanda menyesal.


“ah kopi dah habis pulak, baru pukul 2 pagi” aku pun keluar untuk mengambil air panas dari water cooler untuk membancuh kopi baru.


Udara sejuk di luar menyelubungi aku, suasana kelam dan sunyi membuatkan aku berasa sedikit seram sejuk. “Chrot… chrot” bunyi selipar jepunku yang basah meneruskan langkah kearah water cooler, tatkala aku melalui pintu tandas yang kebetulan terletak diantara bilikku dengan water cooler, terlintas di fikiranku untuk membasuh muka untuk menghilangkan mengantuk. Aku pun mengubah arah memasuki tandas.


Tiba-tiba aku terdengar bunyi air paip terpasang, bunyi itu tepat di dalam tandas no 3 yang pintunya tertutup, “siapa pulak main air dalam tandas pagi-pagi ni?” fikirku. Aku pun menghampiri tandas tersebut untuk memeriksa. Aku menolak dedaun pintu….. “sreet….”… “argh…” marah hatiku, kerana tidak ada orang dan paip terpasang, “ini membazir, ingat duit bapa dia yang bayar bil air ini” rungutku. Walaupun sudah di Universiti amalan membazir dikalangan mahasiswa makin menjadi-jadi. Setelah membasuh muka aku keluar dan mengambil air panas. Lalu aku membancuh kopi kapal api (kaw kaw).


Aku meneruskan ulangkaji sehingga azan subuh berkumandang, selesai menunaikan solat subuh, aku memutuskan untuk berehat sebentar,, aku pun baring dan terlelap.


“Bangun!!, bangun!” suara roommate ku memecah mimpi indah. Aku pun membuka mata dan ternyata waktu itu sudah pukul 2 petang… “haha” aku ketawa sendirian, “alangkah baiknya aku tidur malam tadi, dan ulangkaji selepas subuh, udara pun segar” bisikku. Sekian… :-)


Cerita di atas hanyalah imaginasi… :-)

Study Smart


SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN (TERUTAMA WARGA UM)


Dari MENCARI KEBENARAN

0 ulasan:

Posting Komentar

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP