Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

ASSALAMUALAIKUM... JOM SEBARKAN!!!

Kamis, 13 Mei 2010




وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا (86)


Maksudnya : “Apabila kalian diberi penghormatan dengan suatu penghormatan (salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya atau balaslah penghormatan itu (dengan yang serupa). Sesungguhnya Allah memperhitungkan atas tiap-tiap sesuatu.” (An-Nisa’: 86)


Kebanyakan umat islam hari lupa atau buat-buat lupa anjuran islam, iaitu memberi salam, dan hakikatnya dapat kita lihat di dalam hadis Rasulullah anjuran untuk kita menyebarkan salam.


Sepertimana dalam Hadis :


أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الْإِسْلَامِ خَيْرٌ قَالَ تُطْعِمُ الطَّعَامَ وَتَقْرَأُ السَّلَامَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ وَمَنْ لَمْ تَعْرِفْ


Maksudnya : “seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah (s.a.w), Apakah (amalan) islam yang baik? Rasulullah (s.a.w) bersabda : berilah makan dan sebarkanlah salam kepada orang yang telah kamu kenali dan kepada orang yang tidak kamu kenali.” ( HR. Bukhari, Muslim, Abu Dawud, An-Nasa’I, Ibnu Majah, Ahmad daripada Ibn Umar (r.a).)


Dalam hadis ini juga dapat kita pastikan bahawa memberi salam bukanlah terhad kepada mereka yang kita kenali tetapi juga kepada mereka yang kita kenali. Seperti mana didalam Syarah Hadis Imam Muslim oleh Imam an-Nawawi : “ maksudnya adalah member salam kepada sesiapa yang kita jumpai, sama ada kita kenali ataupun tidak, bukanlah ianya dikhususkan kepada orang tertentu yang kita kenali seperti yang berlaku dalam kebanyakan manusia. Dan Umum hadis ini dikususkan kepada member salam kepada orang islam, dan tidak memulakan salam kepada orang kafir.” (Maktabah Syamilah : Syarah an-Nawawi ‘ala Muslim (juz 1, m/s 118))


Dan Sabda Rasulullah (s.a.w) :


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى تُؤْمِنُوا وَلَا تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا أَوَلَا أَدُلُّكُمْ عَلَى شَيْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ تَحَابَبْتُمْ أَفْشُوا السَّلَامَ بَيْنَكُمْ


Maksudnya : Kalian tidak akan masuk surga sampai kalian beriman, dan tidak akan sempurna iman kalian hingga kalian saling mencintai. Mahukah aku tunjukkan kalian pada sesuatu yang jika kalian lakukan kalian akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kalian.” (HR. Muslim no. 54)


Al-Imam An-Nawawi rahimahullahu menjelaskan, dalam hadits ini terdapat anjuran kuat untuk menyebarkan salam dan menyampaikannya kepada seluruh kaum muslimin, baik yang kamu kenali maupun yang tidak kamu kenali. (Maktabah Syamilah : Syarah an-Nawawi ‘ala Muslim (juz 1, m/s 143))


Beliau juga menjelaskan bahwa ucapan salam merupakan pintu pertama keakraban dan kunci yang membawa rasa cinta. Dengan menyebarkan salam, semakin kukuh keakraban antara kaum muslimin, serta menampakkan syi’ar mereka yang berbeza dengan penganut agama lain. Di samping itu, di dalamnya juga terdapat latihan bagi jiwa seseorang untuk sentiasa merendahkan diri dan mengagungkan kehormatan kaum muslimin yang lain. (Maktabah Syamilah : Syarah an-Nawawi ‘ala Muslim, (juz 1, m/s 143))



Seterusnya Sabda Rasulullah (s.a.w) :


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اعْبُدُوا الرَّحْمَنَ وَأَطْعِمُوا الطَّعَامَ وَأَفْشُوا السَّلَامَ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ بِسَلَامٍ


Maksudnya : “Ibadahilah Ar-Rahman, berikan makanan dan sebarkan salam, nescaya kalian akan masuk ke dalam syurga dengan selamat.” (HR. at-Tirmidzi : katanya hadis ini hasan shahih. Diriwayatkan daripada Ibn Umar (r.a))


Juga sabda Baginda (s.a.w) :


أَفْشُوا السَّلَامَ تَسْلَمُوا


Maksudnya : “Sebarkanlah salam, nescaya kalian akan selamat” (HR Ahmad)


Dalam nukilan ulama’ salaf antaranya Abdullah ibn Mas’ud katanya : “Sesungguhnya As-Salam adalah salah satu nama Allah yang Allah letakkan di bumi, maka sebarkanlah salam di antara kalian. Sesungguhnya bila seseorang mengucapkan salam kepada suatu kaum, lalu mereka menjawab salamnya, maka dia memiliki keutamaan darjat di atas mereka kerana dia telah mengingatkan mereka dengan salam. Dan bila tidak dijawab salamnya, maka akan dijawab oleh makhluk yang lebih baik darinya.” (HR. Al-Bukhari dalam Al-Adabul Mufrad, dikatakan oleh Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Adabil Mufrad no. 793: shahih secara mauquf, shahih juga secara marfu’)


Begitu juga yang dikatakan oleh Abu Hurairah :


أبخل الناس الذي يبخل بالسلام


Maksudnya : “manusia yang paling kedekut adalah mereka yang kedekut untuk mengucapkan salam”. (HR. Al-Bukhari dalam Al-Adabul Mufrad, dikatakan oleh Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Adabil Mufrad no. 795: shahih secara mauquf, shahih juga secara marfu’)


Kita lihat begitu banyak anjuran untuk menyampaikan salam, tetapi apa yang berlaku hari ini adalah perkataan “hello”, selamat pagi, hai, bye, dan sebagainya yang menjadi sebutan masyarakat muslim hari ini.


Ayuh kita sebarkanlah salam, kita tegakkan syiar islam.


Nukilan Qatariy


Oleh : Abu Zaid Muhammad Ikhlas Bin Rosele


Rujukan :

Al-Quran

Al-Hadis

Maktabah Syamilah


Ilham dari blog : http://asysyariah.com/ oleh : Al-Ustazah Ummu ‘Abdirrahman Bintu ‘Imran Judul: Menyebarkan Salam



0 ulasan:

Posting Komentar

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP