Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

Daku Kepanasan

Senin, 03 Agustus 2009




Ketika ana pulang dari kuliah, waktu itu adalah tengahari, sebagaimana yg kita maklum matahari ketika itu terik dan tegak diatas kepala. Memang kebiasaan org lelaki x membawa payung, sewaktu berjalan kepala ana terasa kering dan hangat & kepala jadi pening, peluh pun mengalir deras, ketika itu lebih kurang 10 minit ana berjalan kaki di tengah panas terik itu.
Lalu ana terbayang sekiranya ana berada digurun sahara, yang cuacanya terik, tiada pepohon, payung juga tidak dibawa nescaya peluh, panas & pening adalah lebih hebat dari situasi sekarang. Kalau dalam perjlnn pulg dari kuliah ada bnyk pepohon yang boleh dijadikn tmpt berteduh, tapi kalau di gurun sahara,,, nak jumpa pokok kaktus pun pyh. Tiba2 ana terasa dhg, ana singgah di café terdekat untuk bli air sejuk, Alhamdulillah, segar rasanya dpt minum air selps mengharungi dugaan panas terik itu, tapi kalau ana di gurun agaknya kedai mana ana nak singgah, mak cik mana la sudi jual air kat tempat mcm 2.
Ketika ana berjalan sambil membandingkan 2 situasi tersebut, lalu ana berfikir,skiranya sekarang ana berada di suatu tmpt yg lapang di gelar pdg mahsyar. Pdg mahsyar temptnya berlipatganda dari panasnya matahari yang ana rasakan di dunia.tidak boleh bawa payung, tiada pokok untuk berteduh.dan tiada kedai yg menjual air. Ku terfikir bagaimana untuk menghadapi situasi yg sgt-sgt dahsyat seperti itu, matahari yang dulunya 149,680,000 km, kini sejengkal diatas kepala, kita ditengelami peluh masing2 hingga begitu sekali panasnya.
Tetapi apabila ana merenung hadith Nabi ini ana berdoa supaya ana dpt tergolong drpd golongan yang mendpt payungan ALLAH. Dpt ana berteduh dari panasnya matahari yang berlipat ganda & tidak pernah dirasai panasnya selama mana manusia hidup diatas bumi. Ana bawakan hadith ini untuk dijadikan renungan…
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ,عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمْ اللَّهُ تَعَالَى فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ إِمَامٌ عَدْلٌ وَشَابٌّ نَشَأَ فِي عِبَادَةِ اللَّهِ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي الْمَسَاجِدِ وَرَجُلَانِ تَحَابَّا فِي اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ وَرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتَّى لَا تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ
Maksudnya: 7 golongan yang mendapat payungan arasy ALLAH pada hari yang tiada payungan selain payungan arasynya: imam yg adil, pemuda yang hidup dalam beribadah kpd ALLAH, lelaki yang hatinya terpaut di masjid, 2 org lelaki yg berkasih syg kerana ALLAH, bertemu kerana ALLAH, berpisah kerana ALLAH,lelaki yang diajak oleh perempuan yg ada kedudukan dan cantik untuk berzina, seraya berkata: aku takut kpd ALLAH, lelaki yang bersedekah kemudian merahsiakan sedekahnya itu sehinggakan tangan kiri tak tahu apa yang disedekah oleh tangan kanannya, dan lelaki mengingati ALLAH bersendirian sambil menangis. (disepakati olh Imam al-Bukhari & Imam Muslim)

Wallahu a’lam………….

0 ulasan:

Posting Komentar

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP