Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

BACALAH... TAMBAHKAN ILMU MU SAHABAT

Minggu, 07 Februari 2010

Risalah ini menyatakan prinsip dan hujah yang di bawa oleh Syaikh Ali Hasan Ali Abdul Hamid salah seorang anak murid muhaddithin Syaikh al-Albani dalam menyatakan kefahaman baiah yang kini berleluasa dengan fahaman yang silap,, haruslah kita memerhatikan hujah ini, dan membuat pertimbangan dengan rasa cinta kepada sunnah,, bukan dengan pertimbangan nafsu. Wallahu a’lam
***
Kitab Riyadus Shalihin yang masyhur ini adalah susunan/karangan Imam anNawawi, lengkap mengandungi hadis-hadis yang mencakupi hidup seorang muslim, mesti baca dan digalakkan untuk bertalaqqi.
***
Kitab Syarah Hadis Arbaien adalah kitab yang disyarahkan oleh Ibn Daqiiq al-‘eid, seorang muhadithin yang hidup sezaman dengan Imam anNawawi.
***
Kitab Bulugh al-Maram yang disusun oleh Ibn Hajar ini masyhur kerana beliau menyusun Hadis mengikuti bab Fiqh, yang dimulai dengan bab Taharah (bersuci).
OLEH ABU ZAID

0 ulasan:

Posting Komentar

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP