Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

Layar Keinsafan

Sabtu, 03 Oktober 2009


Layar Keinsafan:

Sepi benar senja ini,

Bayunya seminit menganak ombak kecil,

Jalur ufuk pula mengemas terang kapal,

Dan layar tarkapar,

Mengapa nantikan senja barukan terdetik pulang ke pengkalan,

Gusar malam menghampiri,

Ku tewas di lautan.

Tuhan…

Layarkan ku kearah cinta-Mu,

Tontoni ku menggapai redha-Mu,

Timbunan kasih-Mu ku berteduh,

Kepada Mu ya Tuhan.

Berikan secebis keinsafan,

Bekalan sepanjang perjalanan,

Mencari ketenangan.

Biar Kau menjadi saksi,

Tulus tangisku sepanjang kala dinihari,

Kesempatan yang hanya sebentar,

Moga keikhlasan ku terlakar.

Berikanlah ku hidayah,

Agar dikuatkan iman yang lemah,

Moga diberkati hidup ini,

Menuju bahagia yang kekal abadi.

Pada-Mu Tuhan,

Kan ku serahkan cinta kepada-Mu.

Harapanku moga dikurniakan,

Manisnya iman berpanjangan,

Moga lautan hilang gelora,

Untukku belayar.

Mestica-Layar keinsafan.

Ingat lagi tatkala lagu ini baruku dengar, merdu sungguh suara penyanyi nasyid, penuh penghayatan, sewaktuku masih bersekolah menengah memang lagu nasyid sebegini akan didendangkan di waktu pagi, jadi apabila lagu ini di dendangkan aku menanya salah seorang sahabatku apakah tajuk lagu ini, dan aku diberitahu tajuk lagu ini adalah layar keinsafan. Sejak dari itu lagu ini sering menjadi halwa telingaku.

Hayatilah.

Seingatku selepas selesai menunaikan solat maghrib (sewaktu masih di tingkatan 4 Sekolah Menengah Agama Dong) aku meluahkan pendapatku terhadap lagu ini kepada sahabatku; Hafizi,

“aku minat la lagu layar keinsafan” kata ku,

“aku pun sama tapi aku rasa sedih bila dengar lagu tu” jawab Hafizi,

“kenapa?” soalku,

“cubalah kau hayati lagu tu, mula-mula aku rasa biasa je dengar lagu nie, tapi bila dihayati, sedih” Hafizi menjawab.

Timbul tanda tanya dalam benak fikiranku atas pendapat yang diberikan sahabatku, aku menghormati hafizi kerana dia mahir dalam bidang nasyid, dan dia adalah salah seorang wakil sekolah dalam pertandingan nasyid, dan beberapa kali dijemput bernasyid di majlis-majlis keagamaan, sehingga sekarang pun dia masih giat bernasyid dalam kumpulan Munada yang semua ahlinya adalah sahabat-sahabat saya.

Keinsafan.

Dan tanda tanya itu terungkai apabila berkali-kali aku mendengar lagu ini dan cuba menghayati lirik ini.

Memang terkadang manusia itu apabila sudah meningkat usianya ataupun sudah tua barulah mereka nak memperbanyakkan amal ibadat, contoh yang paling masyhur adalah apabila kita menasihati atau menegur sesetengah orang maka jawapannya : “alah nanti aku tobat la” “bila tua nanti aku buatlah banyak amal ibadat”, kerana di usia tua inilah mereka tidak sibuk mencari kemewahan dunia, tidak di bebani dengan urusan yang dapat memungkinkan kehidupan.

Orang seperti ini (Mudah-mudahan saya dan pembaca tidak tergolong dari golongan ini) dianalogikan rutin nelayan yang berada ditengah lautan,sampan mereka dihempas ombak laut jikalau dihempas ke kanan maka sampan akan bergerak ke kanan begitulah sebaliknya, mereka ditiup angin badai, dan mereka masih sibuk mencari hasil dan apabila langit kemerahan menunjukkan masuknya waktu senja barulah mereka terdetik untuk pulang ke pengkalan,maka persoalan yang timbul, apakah mereka sempat untuk tiba ke pengkalan sebelum hari gelap? Apakah mereka selamat belayar ditengah kegelapan malam dan kegelapan laut, dan di tengah ombak yang bergelora? Jikalau mereka tidak berjaya, siapakah yang dapat membantu mereka, tentulah cahaya dari rumah api, itupun sekiranya cahaya itu sampai kepada mereka.

Inilah antara mesej yang terkandung dari lirik tersebut, sesetengah manusia apabila usia mereka menjelang senja barulah mereka terfikir untuk beribadat kerana dahulunya mereka sibuk mencari habuan dunia, mereka dihempas oleh arus kehidupan yang memperdayakan di dunia, hinggalah tiba di usia senja, dan mereka mempunyai kelapangan untuk menghabiskan usianya dengan ibadat, syukurlah kalau mereka sempat berbuat demikian, persoalannya; apakah mereka sempat untuk bertaubat sebelum tiba ajalnya, apakah mereka dapat mengharungi kehidupan yang memperdayakan atau mereka terus hanyut, kalau mereka hanyut pakah yang dapat membantu mereka, tidak lain dan tidak bukan adalah cahaya petunjuk dari Tuhan semesta alam, tetapi apakah yang memungkinkan dia untuk mendapat petunjuk, Wallahu a’lam.

Peringatan.

Saya menasihati diri ini, dan sahabat-sahabat supaya buatlah amal ibadat semampunya tatkala nyawa masih dikandung badan, tidak kira kita masih muda atau tua, kaya atau miskin, kematian pasti akan menjemput, tidak lambat mahupun cepat.

Hayatilah firman ALLAH:

{ وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ (133)}

Maksudnya; 133. Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (surah Ali ‘Imran : 133)

Dan hindarilah dari keni’matan yang hakikatnya sekadar memperdaya;

Firman ALLAH SWT:

{ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا مَتَاعُ الْغُرُورِ(185) }

Maksudnya: Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

(surah Ali ‘Imran; 185)

Wallahu a’lam,

0 ulasan:

Posting Komentar

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP