Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

"SHARING IS CARING"

Minggu, 25 Oktober 2009



“Sharing Is Caring”

Sinonim dengan kata hikmah di atas, tujuan saya meletakkan tips ini adalah untuk berkongsi dengan sahabat-sahabat pembaca blog, kerana saya juga masih lagi “student” dan saya pun akan menghadapi peperiksaan dan mungkin saya juga akan menghadapi situasi yang biasa dialami orang di saat “exam”, dan saya rasa tidak menjadi satu kesalahan saya memberi tips-tips yang di mana saya dan pembaca boleh mengambil manfaat, dan sekiranya ia tidak memberi manfaat maka tinggalkan.


Stress???

Stress adalah satu masalah yang sering berkunjung di saat-saat genting, dan ia akan mengakibatkan masalah yang kita hadapi lebih besar, begitu juga ketika hamper exam, apabila kita stress maka waktu yang sepatutnya kita manfaatkan untuk “study” akan di bazirkan, saya ingin berkongsi 3 tips mudah untuk menangani stress:

1- Ambil wudu’ dan solat: memang tidak dapat dinafikan sekiranya kita menghadapi masalah jalan penyelesaian yang terbaik adalah berdoa kepada ALLAH, dan wudu’ juga dapat menghilangkan rasa marah mahupun tekanan.

2- Menenangkan diri: apabila kita stress ambillah sedikit rehat, minum air, ataupun tidur, carilah pekara yang dapat membuatkan pemikiran tenang seperti menonton televisyen dan sebagainya.

3- Membuat sedikit renggangan badan dan otot: sesorang yang mengalami stress akan mengalami ketegangan otot dan urat maka senaman ringan ataupun renggangan amatlah digalakkan.


Persediaan 1 Minggu Sebelum Peperiksaan:

1- Memperbanyakkan doa.

2- Buat nota, mengikut kekreatifan anda, kalau dah buat lagi bagus.

3- Baca nota dan peta minda dengan merujuk buku teks.

4- Amalkan cara hidup yang sihat, elakkan dari membuat aktiviti yang merbahaya mahupun tidak sihat.

5- Pastikan tidur dan makan yang mencukupi.

6- Buat “study group” adalah jalan yang terbaik.

7- Rujuk kertas soalan peperiksaan lepas.

8- Rujuk jadual peperiksaan.

9- Utamakan yang lebih utama.

10- Kawal emosi anda.

MASALAH!!!

Terlalu banyak untuk dibaca sedangkan peperiksaan semakin hampir.

Buat tinjauan. Berikan masa untuk anda membuat tinjauan keseluruhan topik. Kenalpasti topik-topik penting. Fahami konsep-konsep penting. Pastikan topik yang anda maih belum faham. Mulakan belajar topik yang penting-penting dahulu. Mana-mana topik yang kurang penting, dan tidak sempat diulangkaji sepenuhnya, fokus hanya kepada fakta-fakta utama. Tetapi ingat, tinjauan hanya boleh membantu sekiranya anda benar-benar sudah tidak punya masa. Kalau anda masih sempat membacanya, maka bacalah dengan terperinci

Terlalu banyak untuk dihafal dan diingat.

Penyusunan maklumat. Maklumat dan fakta-fakta dapat dikeluarkan dengan lebih baik sekiranya ia dibaca, dihafal dan disimpan dalam bentuk yang sistematik. Terdapat pelbagai pendekatan yang boleh anda guna untuk menyusun maklumat atau fakta ini, antaranya ialah:

Tuliskan rangka setiap bab yang dibaca atau ringkasan tentangnya. Perhatikan perkaitan antara satu bahagian dengan bahagian yang lain dalam tajuk tersebut. Cuba kumpulkan maklumat kepada beberapa kategori berdasarkan persamaan yang ada. Cuba bahagikan kepada hieraki (sekiranya ini boleh dilakukan). Pemetaan maklumat. Cuba lakarkan peta konsep bagi menyusun bahan-bahan yang ada perkaitan. Misalnya kalau anda sedang membaca sejarah tentang perang dunia kedua, anda mungkin boleh buatkan satu carta tentang semua negara yang terlibat. Kemudian senarai isu penting atau peristiwa penting disebelah carta tersebut. Anda mungkin kaitkan kembali isu/perkara penting ini dengan negara-negara tersebut berdasarkan kepentingan dan kesan ke atas mereka.


Fikiran Positif vs Fikiran Negatif

Contoh pemikiran yang negative:

Merasakan diri belum bersedia.

Cepat menyerah kalah sebelum berjuang, bila kita menganggap satu subjek itu susah, kita akan tinggalkan.

Harapan Ibubapa terlalu tinggi, dan anda tidak mampu mencapainya, lalu anda tertekan.

Jadilah seseorang yang berfikiran positif:

"من جد وجد"

"Sedikit pencapaian itu lebih baik dari tiada pencapaian langsung".

"Something is better than nothing"

"If you can't see it, you can't have it".


Persediaan sebelum hari peperiksaan;

1- Study semula subjek yang akan dihadapi esok.

2- Buat sedikit perbincangan dengan kawan-kawan.

3- Sediakan kelengkapan peperiksaan dan pastikan ianya mencukupi.

4- Tidur awal.

5- Berdoa dan bertawakal.

Hari Peperiksaan:

1- Bangun awal.

2- Study diwaktu pagi adalah lebih elok.

3- Makan sarapan yang berkhasiat dan manis.

4- Banyakkan minum air mineral atau susu.

5- Berpakaian kemas dan memakai wangi-wangian.

6- Datang awal ke dewan peperiksaan.

7- Pastikan membawa barang yang penting untuk dibawa masuk, seperti slip, kad pengenalan dsb.

8- Berdoa dan bertawakal.

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat maju jaya, dan selamat menduduki peperiksaan, dan doakan saya supaya berjaya!!!

0 ulasan:

Posting Komentar

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP