Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

Public Speaking, satu ‘methodology’ dakwah edisi 1

Kamis, 01 Oktober 2009

Muhammad Ikhlas


MUQADIMAH

Apabila kita mendengar atau menjadi penonton syarahan atau pidato, setelah kita melihat kesungguhan dan kelancaran tutur kata pemidato, setelah mereka meyakinkan kita melalui gerak-gaya dan reaksi badan, maka mereka telah membuatkan kita tertarik dengan hujah-hujah mereka, kita terpengaruh dengan pandangan mereka. Satu persoalan timbul di dalam benak pemikiran, apakah dakwah islam memerlukan methodology ini, jawapannya YA.

Dakwah dengan lisan adalah satu bentuk dakwah yang dapat memberi impak yang besar, tetapi perlulah mengikut methodology dan prinsip yang di bawa al-Quran & as-Sunnah. Merujuk kepada firman ALLAH S.W.T :

{ ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (125) }

Maksudnya: 125. Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. (surah an-Nahl : 125)

Kata Ibn Jarir .rh :dengan hikmah: ialah apa yang diturunkan padanya (manusia) daripada al-Quran dan as-Sunnah. Dengan pelajaran yang baik : seperti menegah (dari melakukan maksiat) dan menyelamatkan (dari melakukan maksiat) manusia dan memperingati mereka, untuk menyelamatkan mereka dari azab ALLAH S.W.T. bantahlah mereka dengan cara yang baik: sesiapa yang ingin melakukan perbincangan atau perbantahan, maka lakukan dengan baik, lembut, lemah lembut, dan pertuturan yang baik.

Seperti firman ALLAH S.W.T ; 46. Dan janganlah kamu berdebat denganAhli Kitab, melainkan dengan cara yang paling baik, kecuali dengan orang-orang zalim di antara mereka (Yang dimaksud dengan orang-orang yang zalim ialah: orang-orang yang setelah diberikan kepadanya keterangan-keterangan dan penjelasan-penjelasan dengan cara yang paling baik, mereka tetap membantah dan membangkang dan tetap menyatakan permusuhan.) (surah al-Ankabut ;46)

Juga dalam firman-Nya: 44. maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut." (surah Thaahaa : 44) [1]

Berdasarkan metodologi atau manhaj asas yang tiga itu telah menjadi permulaan kepada strategi merealisasikan dakwah dalam pengucapan awam.

3 PEKARA ASAS

Baiklah mari kita bincang apa pekara asas yang perlu ada atau persediaan awal dalam konteks penyampaian dakwah. Iaitu:

  • Iman: pekara pertama yang perlu adalah menanamkan iman, dan iman adalah tunjang utama kejayaan, dengan iman Rasulullah berjaya membawa dakwah islam, dengan iman kita lihat para sahabat berjaya meluaskan empayar islam, meluaskan dakwah islam, meninggikan kalimahلا إله إلا الله termasuk perjuangan para Tabi’in dan Tabi’ut tabi’in.
  • Ikhlas: niat yang ikhlas perlu disemat kerana setiap amalan dan hasil adalah bergantung pada niat sesorang itu dalam sabda Rasulullah : (إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّةِ ) yang bermaksud : sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat. (HR Bukhari, Muslim, Abu Daud, At-tarmizi, An-Nasaie, Ibn Majah, Ahmad.
  • Ilmu; ketahuilah bahawa setiap yang kita akan sampaikan ini akan menjadi pegangan atau ikutan oleh masyarakat, kerana kita berdakwah atas title Islam maka sikap islam perlu ditonjolkan, maka hendaklah kita sampaikan dakwah atas dasar yang kukuh dan perlu di perkukuhkan lagi. Dan banyak ayat al-Quran dan Hadith yang menceritakan kelebihan dan kewajipan menuntut ilmu.

Setelah kita menguasai tiga perkara asas ini maka pengucapan awam kita masih berada diatas matlamat dan kejujuran dakwah, kerana asas ini ibarat akar pokok, jika akar dapat mencari sumber yang baik maka akar akan menjadi sihat, batang akan menjadi kukuh, bunga dan dedaun yang segar menghiasi pokok dan buah menjadi berisi dan enak.

KONSEP 5 QAUL

Baiklah seterusnya kita akan membincangkan bagaimana pengucapan awam kita ini berjaya, memberi kesan, dan fleksibel. Untuk menarik jiwa-jiwa pendengar & jiwa-jiwa mad’u samada beragama islam, atau golongan kafir, Yahudi, Nasrani, Munafiq, Fasiq, Zalim, samada golongan atasan, pemerintah, hinggalah golongan bawahan hamba dan sebagainya maka cubalah kita amalkan konsep 5 Qaul, iaitu;

  • Qaulan Thaqila (perkataan yang berat)

Perkataan yang berat ini bukanlah dimaksudkan berhujah dengan pekara yang sukar difahami oleh pendengar tetapi secara tepatnya adalah menggunakan hujah-hujah dari wahyu (Al-Quran), maksud Qulan Thaqila ini menurut pendapat adalah salah satu gambaran wahyu kerana beratnya turun wahyu;

{ إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلا ثَقِيلا }

Bermaksud: Sesungguhnya Kami akan menurunkan kapadamu perkataan yang berat. (surah Al-Muzammil ; 5)

Nota: Menurut tafsir yang ma’thur yang menunjukkan bahawa Qaulan Thaqila itu adalah membawa maksud beratnya turun wahyu berdasarkan hadith:

Diriwayatkan daripada Aisyah r.a: Ketika Nabi S.A.W sedang menerima wahyu pada suatu hari yang dingin aku melihat peluh berjatuhan dari dahinya hingga wahyu itu selesai diturunkan ALLAH SWT.( H.R Bukhari) [2]

  • Qaulan Sadida (perkataan yang benar)

Seseorang itu akan dipandang tinggi jikalau perkataan yang keluar dari mulutnya adalah pekara yang benar kalau dilihat dari sudut pengucapan awam hendaklah hujah yang dituturkan lidah tidak lain hanyalah fakta semata-mata, kita akan terpegun apabila melihat seseorang itu membawa bukti atas apa yang mereka katakana, kerana pembuktian adalah salah satu jalan menunjukkan kebenaran, seperti firman ALLAH SWT;

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Maksudnya: Katakanlah: "Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar." (surah Al-Baqarah : 111)

Berbalik kepada Qaulan Sadida: firman ALLAH SWT;

{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلا سَدِيدًا (70) يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ

ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا (71) }

Maksudnya; 70. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, 71. niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar. (surah Al-Ahzab ; 70-71) [3]

Maka pengucapan awam yang dilimpahi dengan limpahan fakta adalah salah satu Pengucapan awam yang bersifat ilmiah, bukan cakap kosong.

  • Qaulan Balighoh (perkataan yang berbekas pada jiwa)

Perkataan yang memberi kesan dalam jiwa ini adalah satu sumbangan besar dalam dakwah dan pengucapan awam, perkataan seperti inilah yang memungkinkan diri seseorang itu dapat berubah atau sekurang-kurangnya sedar apakah “kebenaran”. Qaulan Balighoh juga boleh kita ertikan sebagai menasihati dengan pertuturan yang fasih meencegah (dari melakukan kesalahan) untuk mereka (sidang pendengar). [4]

Sebagaimana Firman ALLAH SWT;

أُولَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلا بَلِيغًا (63)

Maksudnya: 63. Mereka (orang munafiq) itu adalah orang-orang yang Allah mengetahui apa yang di dalam hati mereka. Karena itu berpalinglah kamu dari mereka, dan berilah mereka pelajaran, dan katakanlah kepada mereka perkataan yang berbekas pada jiwa mereka. (surah AnNisa’ ;63)

  • Qaulan Layyina (Perkataan yang lemah-lembut)

Bukanlah dimaksudkan lemah-lembut itu dengan suara yang halus dan mendayu-dayu, tetapi ianya adalah yang berlawanan dengan tutur kata yang negatif, penuh emosianal, mengikut nafsu dan sebagainya.

Seperti fiman ALLAH SWT:

{ فَقُولا لَهُ قَوْلا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى(44) }

Maksudnya; 44. maka berbicaralah kamu berdua kepadanya (fir’aun) dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut." (surah Thaahaa ; 44)

Didalam ayat ini terdapat I’tibar atau pengajaran yang besar, kerana Fir’aun sebagaimana yang kita tahu bahawa dia berada di tahap penghujung kesombongan dan kebongkakan, dan nabi ALLAH Musa a.s diperintahkan supaya tidak berhujah dihadapan Fir’aun kecuali dengan perkatan yang halus dan lemah-lembut[5]. Ini adalah kerana metodologi tersebut boleh memberi impak dan kesan ke dalam jiwa-jiwa manusia terutama bagi mereka yang ingkar. Ia adalah satu faktor penting dalam konteks berdakwah, bersosial, bergaul, berkomunikasi, dan sebagainya, sehingga orang, pendengar, atau mad’u merasa tenteram dan rela menerima pendapat dan perbincangan kita.

  • Qaulan Ma’rufa ( perkataan yang baik)

Sebagaimana Firman ALLAH SWT:

وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلا مَعْرُوفًا(8)

Maksudnya; dan ucapkanlah kepada mereka (kerabat, anak yatim dan orang miskin) perkataan yang baik.

Memang tidak dinafikan pertuturan yang tidak menyentuh perasaan, sensitiviti, amatlah digalakkan didalam merealisasikan pengucapan awam yang berjaya, perkataan yang dikeluarkan hendaklah perkataan yang baik, tidak mencela, mencaci, mengutuk individu atau kumpulan yang lain, juga tidak merendah-rendahkan golongan lain. Dalam sebuah hadith yang berbunyi :

وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

Maksudnya: barangsiapa yang beriman kepada ALLAH dan hari Akhirat maka berkatalah baik atau diam. (HR Bukhari, Muslim, Abu Daud, AtTirmizi, Ahmad)

………………………………………………………………………..

Rujukan:

(1,2,3,4,5) Tafsir Ibn Katsir

Maktabah Syamilah: kitab-kitab matan hadith.

Muhammad Haniff Hassan. 2003. Fiqh dakwah dalam al-Quran.

Mohd Rafiq. Tentangan dan peluang komunikasi islam pada era globalisasi reformasi. Pdf

Al-Quran digital.2004. Versi 2.1. laman web; http://www.alquran-digital.com/

http://klikpsq.blogspot.com/2008/03/konsep-berkomunikasi-dalam-islam.html

http://kalambudiman.com/category/pengucapan-awam-public-speaking/



http://ikhlas89.blogspot.com/

0 ulasan:

Posting Komentar

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP