Diberdayakan oleh Blogger.

About This Blog

" عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى. فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه "

قال عبدُ الرَّحمانِ بنُ مهدي : مَنْ أَرادَ أنْ يصنِّفَ كتاباً ، فليبدأ بحديثِ (الأعمال بالنيات )

Lambaian Ikhlasku

MyEm0.Com

Bercerita, Hujah, Pengajaran !?

Sabtu, 10 Oktober 2009



Permulaan yang Penting

Saya tertarik ketika membaca buku Ustaz Zahazan Mohamed yang bertajuk “101 kisah dan pengajaran daripada Al-Quran, Al-Hadis & Hayatus Sahabah”, tengok tajuk sahaja kita sudah maklum bahawa setiap kisah ini mempunyai kisah yang thabit, yang dapat memberi pengajaran dan memberi kesan ke dalam jiwa. Bukanlah seperti sebahagian orang (mudah-mudahan saya dan pembaca tidak termasuk) yang membawa cerita yang tiada asas, mereka-reka cerita, lebih-lebih lagi bertujuan untuk mentertawakan orang, seperti dalam Hadis yang berbunyi:

عَنْ بَهْزِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ قَالَ

سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ وَيْلٌ لِلَّذِي يُحَدِّثُ فَيَكْذِبُ لِيُضْحِكَ بِهِ الْقَوْمَ وَيْلٌ لَهُ وَيْلٌ لَهُ

رواه أبو داود والترمذي وحسنه وغيره

Maksudnya: celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa. Celakalah celakalah! (hadis riwayat Abu Daud dan AtTirmizi lalu menghasankannya dan selain dari mereka)

Juga tidak wajar bagi orang-orang yang berbicara tentang agama yang menjadi hujah mereka adalah apa yang mereka temui di dalam filem, majalah dan sebagainya yang tidak didasari dengan bukti, atau syahid (penyaksian) kepada hujah tersebut, kalau benarlah pekara yang dibicara itu berlaku bawakanlah Hujah dari Al-Quran, Hadis, Sirah yang thabit dan Atsar para sahabat.

Ketahuilah banyak Ayat-ayat Al-Quran, Al-Hadis & kisah-kisah para sahabat yang boleh kita jadikan bahan perbincangan, cerita yang memberi manfaat, kerana cerita-cerita ini ALLAH ceritakan kepada Rasulullah untuk meneguhkan hati Baginda, firman ALLAH SWT, maksudnya:

120. Dan semua kisah dari rasul-rasul Kami ceritakan kepadamu, ialah kisah-kisah yang dengannya Kami teguhkan hatimu; dan dalam surat ini telah datang kepadamu kebenaran serta pengajaran dan peringatan bagi orang-orang yang beriman. (surah Huud: 120)

, juga para sahabat, dan apa yang Rasulullah ceritakan kepada para sahabat untuk meneguhkan hati mereka, inilah sumber motivasi untuk pejuang-pejuang aqidah, pejuang-pejuang islam supaya hati mereka utuh, sabar, redha, bersyukur dan sebagainya tatkala diuji dan mengharungi rintangan-rintangan dakwah, bukan mengikut hawa nafsu, mengikut akal fikiran semata-mata.

Saya memetik sedikit pengantar kata pengarang (Ustz Zahazan) : “dalam penyajian suatu kisah sudah semestinya ada mesej atau motif yang ingin disampaikan agar pembaca (atau pendengar) memperolehi pengajaran atau nasihat, selari dengan roh Al-Quran, seperti yang disebutkan dalam Al-Quran, Firman ALLAH SWT, maksudnya:

Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir.(surah Al-A’raaf : 176)

Bertitik tolak daripada peringatan inilah, Rasulullah s.a.w. sering mengambil peluang untuk mendampingi para sahabat, membawakan cerita-cerita yang menjadi peransang, meniupkan semangat membangkitkan keimanan untuk mendekatkan diri kepada ALLAH”.

Saya menyeru diri saya dan para sahabat, juga sidang pembaca, merilah kita membersihkan lidah-lidah kita dari berbicara kosong dalam agama, elakkanlah dari berbicara dengan membawa hujah yang tidak pasti sumbernya, dan kembalilah kita memperbanyakkan masa untuk merujuk kembali Surat Cinta dari Tuhanmu, merindui kembali pedoman Sayyidul jinni wal basyar dan mengikutinya tanpa menyanggah, dan fahamilah segalanya itu sebagaimana fahamnya golongan yang dii’tiraf ALLAH dan Rasulnya.

Cerita

Disini saya teringin untuk berkongsi satu cerita yang Rasulullah telah ceritakan kepada sahabat:

3343 - حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا قَيْسٌ عَنْ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَتِّ قَالَ

شَكَوْنَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ مُتَوَسِّدٌ بُرْدَةً لَهُ فِي ظِلِّ الْكَعْبَةِ قُلْنَا لَهُ أَلَا تَسْتَنْصِرُ لَنَا أَلَا تَدْعُو اللَّهَ لَنَا قَالَ كَانَ الرَّجُلُ فِيمَنْ قَبْلَكُمْ يُحْفَرُ لَهُ فِي الْأَرْضِ فَيُجْعَلُ فِيهِ فَيُجَاءُ بِالْمِنْشَارِ فَيُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ فَيُشَقُّ بِاثْنَتَيْنِ وَمَا يَصُدُّهُ ذَلِكَ عَنْ دِينِهِ وَيُمْشَطُ بِأَمْشَاطِ الْحَدِيدِ مَا دُونَ لَحْمِهِ مِنْ عَظْمٍ أَوْ عَصَبٍ وَمَا يَصُدُّهُ ذَلِكَ عَنْ دِينِهِ وَاللَّهِ لَيُتِمَّنَّ هَذَا الْأَمْرَ حَتَّى يَسِيرَ الرَّاكِبُ مِنْ صَنْعَاءَ إِلَى حَضْرَمَوْتَ لَا يَخَافُ إِلَّا اللَّهَ أَوْ الذِّئْبَ عَلَى غَنَمِهِ وَلَكِنَّكُمْ تَسْتَعْجِلُونَ.

Maksudnya:

Daripada Kahbbab bin Al-Aratti r.a. berkata, “kami mengadu kepada Rasulullah s.a.w ketika itu baginda sedang berbaring di bawah lindungan Ka’abah, kemudian kami bertanya, ‘Adakah engkau tidak meminta pertolongan untuk kami? Adakah engkau tidak mendoakan kebaikan untuk kami?’ Baginda lantas bersabda: orang yang sebelum kamu itu ada yang ditanam hidup-hidup, ada yang digergaji dari atas kepalanya sehingga tubuhnya terbelah dua dan ada pula orang yang disisir dengan sisir besi yang mengenai daging dan tulangnya, tetapi yang demikian itu tidak menggoyahkan mereka daripada agamanya. Demi ALLAH, ALLAH pasti akan mengembangkan agama islam kemerata tempat, sehingga berjalan seorang penunggang dari Shan a’ ke Hadhramaut tidak dia takut kecuali ALLAH atau takut serigala akan menyerang kambingnya, tetapi kamu sekalian sangat tergesa-gesa.

(riwayat al-Bukhari, Ahmad, Al-Humaidi, Abu Daud, al-Nasai, matan dari Shahih Al-Bukhari, terjemahan diambil dari buku “101 kisah & pengajaran daripada Al-Quran dan as-Sunnah & Hayatus Sahabah : Ustz Zahazan Mohamed m/s 126” juga merujuk kepada matan)

Pengajaran

(dipetik dari buku Ustaz Zahazan dan diolah sedikit oleh Abu Zaid)

Hadis ini Rasulullah telah memberitahu betapa teruknya seksaan yang diterima oleh orang yang sebelum mereka dalam mempertahankan agamanya, dalam hadis ini telah menerangkan keutamaan sabar dan dugaan dalam beragama. Dan kisah sebegini telah meningkatkan kesabaran para nabi atas seksaan yang bertubi-tubi dengan penuh kerelaan dan jiwa yang tenang. Hadis ini juga menganjurkan untuk mencontohi orang soleh yang banyak mendapat ujian tetapi mereka tetap bersabar dalam menghadapinya, dan meyakini bahawa kemenangan yang ALLAH janjikan tetapkan tiba, berdakwahlah, berjuanglah, dan bersabarlah dan jangan bertindak tergesa-gesa. Dalam hadis ini menerangkan salah satu mukjizat Nabi s.a.w. yakni tersebarnya islam dan terwujudnya keamanan dan kedamaian, dan islam adalah agama yang penuh dengan kedamaian dan ketenangan hingga datang hari kiamat.

Wallahu ‘alam.

0 ulasan:

Posting Komentar

Al-Quran

Listen to Quran

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP